اجرای رای داور

/ 1 مرداد 1397 / بدون دیدگاه / در رویدادها - یادداشت‌ها / توسط

اجرای رای داور ایران داوری

اجرای رای داور
بخش اول: رویه اجرای رای داور در حقوق ایران

رویه اجرای رای داور در حقوق ایران به این صورت است که محکوم علیه به اختیار خود،رای داور را اجرا می نماید (اجرای اختیاری رای).

مطابق قانون آیین دادرسی مدنی محکوم علیه مقیم ایران ، باید ظرف ۲۰ روز و محکوم علیه مقیم خارج از کشور ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ ، رای داور را اجرا نماید. در صورت عدم اجرای اختیاری رای داور توسط محکوم علیه، موضوع تابع قانون اجرای احکام مدنی بوده و اجرای اجباری رای ، علیه او امکان پذیر می گردد.

بخش دوم : صدور اجرائیه

در خصوص اجرای رای داور در حقوق ایران دادگاه به درخواست محکوم له با صدور اجرائیه محکوم علیه را اجبار به اجرای رای داوری می نماید. لازم به ذکر است که درخواست اجرای رای داوری توسط محکوم له به دادخواست و ابطال تمبر و پرداخت هزینه دادرسی نیازی ندارد.

و میزان هزینه اجرای رای داور توسط دادگاه مشخص شده و پرداخت آن بر عهده محکوم علیه رای داور می باشد.

بخش سوم: مرجع صالح برای صدور اجرائیه

۱. دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد.

۲. دادگاه ارجاع کننده دعوا به داوری.

پس از درخواست صدور اجرائیه و تشکیل پرونده ی اجرایی به تقاضای محکوم له ، دادگاه به شرح ذیل اقدام به صدور اجراییه یا صدور قرار رد درخواست می نماید.

دادگاه قبل از رسیدگی به درخواست صدور اجراییه، باید راسا مواردی را مورد بررسی قرار دهد. مثلا احراز نماید که طرفین اهلیت رجوع به داوری و دادگستری را دارند یا خیر ، آیا مقررات و اصول داوری و موازین قانونی مربوطه را رعایت کرده اند یا خیر.

دادگاه به بررسی مفاد رای داور پرداخته و در صورت عدم تعارض آنها و رعایت سایر جهات قانونی توسط داور ، اقدام به صدور اجراییه می نماید یعنی در خصوص اجرای رای داور تصمیم مقتضی اتخاذ می نماید.

مرجع رفع اختلاف ناشی از اجرای رای داور نیز دادگاهی است که اجراییه صادر کرده است.

بخش چهارم: موارد رد درخواست صدور اجراییه :

۱.مطابق ماده ۴۸۹ آیین دادرسی مدنی ، مهمترین مواردی که رای داور قابلیت اجرایی ندارد و موجب رد درخواست صدور اجراییه نسبت به آن می گردد:

۱.صدور رای خارج از حدود اختیارات داور.

۲.صدور رای خارج از موضوع داوری.

۳.صدور رای یا تسلیم آن پس از انقضای مدت داوری.

۴.صدور رای مخالف قوانین موجد حق.

۵.صدور رای توسط داورانی که مجاز به داوری نیستند.

۶.صدور رای حاصل از قرارداد داوری نامعتبر.

۲.هرگاه رای داور، برخلاف قواعد آمره یا برخلاف نظم عمومی ویا برخلاف اخلاق حسنه باشد قابلیت اجرایی نداشته و درخواست صدور اجراییه نسبت به آن رد می گردد.

۳.به موجب ماده ۲۸قانون اجرای احکام مدنی ، رای داوری که موضوع آن معین نیست (رای مبهم) قابل اجرا نمی باشد . در نتیجه صدور اجراییه در جهت اجرای رای داور ، برای چنین رایی بر خلاف موازین قانونی می باشد.

بخش پنجم : اجرای رای داور در حقوق ایران با وجود اعتراض

مطابق ماده ۴۹۳ قانون آ.د.م. اعتراض به رای داور مانع اجرای آن نمی باشد مگر اینکه به تشخیص دادگاه دلایل اعتراض قوی باشد. در این صورت دادگاه قرار توقف اجرای رای داوری را تا پایان رسیدگی به اعتراض و صدور حکم قطعی صادر می نماید. همچنین دادگاه می‌تواند از معترض تامین مناسب اخذ کند.

بخش ششم: مقایسه اجرای رای دادگاه و اجرای رای داور در حقوق ایران

قانونگذار اجرای آرای دادگاه ها را متوقف به صدور اجرائیه نموده و در هیچ ماده قانونی محکوم علیه را مکلف به اجرای رای ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ نکرده است.

اما در مورد رای داور حکمی خاص بیان شده است؛ مطابق قانون ، محکوم علیه باید ظرف ۲۰ روز رای داور را اجرا نماید و برای این منظور صدور اجرائیه لازم نمی باشد. مگر در مورد اجبار به اجرای رای.

ایران داوری با هدف تحکیم نهاد داوری در ایران به عنوان مرجع حل اختلافات شما با حضور داوران متخصص و کاردان در حوزه های مختلف آماده ارائه خدمات خود می باشد.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده مهدی قاسمی مهدی قاسمی عضو گروه موسس مرکز ایران داوری وکیل پایه یک دادگستری عضو موسس گروه حقوقی برهان متخصص داوری و دعاوی ناشی از آن وکیل متخصص دعاوی املاک و اراضی و حقوق مهندسی و ...
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *