عدول از داوری

/ 21 مرداد 1397 / بدون دیدگاه / در یادداشت‌ها / توسط

ایران داوری-عدول از داوری

عدول از داوری

عدول از داوری به معنای انصراف طرفین قرارداد از رجوع به نهاد داوری جهت حل و فصل اختلافات قراردادی می باشد که طرفین ، سابقا بر آن توافق کرده اند.

بخش اول : کلیات

عدول از داوری در واقع اقدامیست بر خلاف توافق و قرارداد فی مابین طرفین. و اصل لزوم عقد و التزام به تعهدات آن که از آثار مهم داوری می باشد را از بین می برد.

شرطی که از جانب طرفین عقد ، ضمن قرارداد ، برای حل و فصل اختلافات احتمالی آینده به عنوان «شرط داوری» مشخص می شود و یا به عنوان قراردادی مستقل ، »قرارداد داوری« بین طرفین امضا می گردد، تابع توافق طرفین بوده و تنها با اراده هر دو طرف عقد مبنی بر فسخ شرط یا قرارداد داوری قابل انصراف است .(اقاله)

می توان نتیجه گرفت که طرف عقد به تنهایی و بدون جلب رضایت طرف دیگر، نمی‌تواند شرط یا قرارداد داوری را نادیده بگیرد و جهت حل اختلاف به مرجع دیگری رجوع نماید.

بخش دوم : رجوع به دادگاه با وجود شرط یا قرارداد داوری

نظر اول: در صورتی که یکی از طرفین قرارداد با وجود شرط داوری یا قرارداد داوری به دادگاه مراجعه و طرح دعوا کند، دادگاه تنها در صورتی می تواند رسیدگی کند که خوانده که طرف دیگر قرارداد است در خصوص وجود شرط داوری و قرارداد داوری سکوت اختیار کند ،این سکوت در واقع انصراف از حق قراردادی وی است.

در غیر این صورت یعنی با ایراد خوانده و احراز وجود توافق بر شرط یا قرارداد داوری ، دادگاه قرار عدم استماع دعوا صادر نموده و رسیدگی را متوقف می نماید.

نظر دوم: در این خصوص برخی از حقوقدانان اعتقاد دارند که دادگاه باید قرار عدم استماع دعوا صادر کند چه خوانده دعوا در خصوص وجود داوری ایراد کرده باشند و چه ایراد نکرده باشد.

به نظر می رسد نظر اول بر نظر دوم ترجیح دارد زیرا طرح دعوا توسط یک طرف قرارداد در دادگاه و ایراد نگرفتن طرف دیگر مبنی بر وجود داوری و قبول دعوا در دادگاه ،نشانه ای از عدول از داوری توسط طرفین می باشد.

همچنین اگر در صورت ایراد خوانده ، دادگاه به ایراد توجه نکرده و به اصل دعوا رسیدگی کند در این صورت این امر می‌تواند در مرحله تجدید نظر خواهی یا فرجام خواهی موجب نقض رای و ارجاع پرونده به داوری شود.

بخش سوم : مهلت عدول از داوری

عدول از داوری ممکن است پیش یا پس از رجوع به داور ، یا در جریان رسیدگی داور ،و یا بعد از صدور رای داور صورت بگیرد.

مطابق ماده ۴۸۶ قانون آیین دادرسی مدنی : طرفین حق دارند به اتفاق ، حتی پس از صدور رای داور به طور کلی یا قسمتی از آن را رد نمایند. یعنی از اجرای آن منصرف شوند.

 در این صورت »عدول از رای داور« محقق می شود .که تحت عنوان اصل قابلیت بلا اثر شدن رای داور شناخته شده است.

بخش چهارم: انطراف از داوری در نتیجه انصراف کلی از دعوا

عدول از داوری گاهی نیز در نتیجه انصراف کلی از دعوا محقق می شود در صورتی که طرفین، قرارداد داوری مبنی بر حل و فصل اختلاف یا دعوای معینی را منعقد نمایند و در طی آن از دعوای مذکور صرف نظر کنند به تبع این انصراف، عدول از داوری نیز محقق می شود.

به عبارتی ،دیگر دعوایی وجود ندارد که بتوان از طریق نهاد داوری که به این منظور برآن توافق شده، اختلافات ناشی از آن را حل نمود.

ایران داوری به عنوان یک مرکز تخصصی داوری در ایران ،با حضور مشاوران متخصص و داوران مجرب آماده ارائه راه کارها و اطلاعات لازم در خصوص مرجع داوری، معرفی و انتخاب داور و رفع سوالات و ابهامات حقوقی شما در این حوزه می باشد.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده مهدی قاسمی مهدی قاسمی عضو گروه موسس مرکز ایران داوری وکیل پایه یک دادگستری عضو موسس گروه حقوقی برهان متخصص داوری و دعاوی ناشی از آن وکیل متخصص دعاوی املاک و اراضی و حقوق مهندسی و ...
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *