ترتیب دعوت به جلسه و تشکیل جلسه داوری

/ 22 شهریور 1397 / بدون دیدگاه / در یادداشت‌ها / توسط

ترتیب دعوت به جلسه و تشکیل جلسه داوری ایران داوری

ترتیب دعوت به جلسه و تشکیل جلسه داوری

ترتیب دعوت به جلسه و تشکیل جلسه داوری توسط خود داوران تعیین می شود مگر اینکه ارجاع امر به داوری از طریق دادگاه باشد که در این صورت دعوت از داوران به موجب اخطاریه دفتر دادگاه انجام می گیرد. ( داوران درخصوص چگونگی دعوت و تشکیل جلسات باید با یکدیگر توافق نمایند).

البته این روند تنها در صورت تعدد داوران قابل تصور است بنابراین در صورتی که داور، واحد نباشد و متعدد باشند ، باید بین ایشان جلسه یا جلساتی تشکیل شود.

بخش اول : هدف از دعوت به جلسه و تشکیل جلسه داوری چیست؟

هدف، رسیدگی به موضوع اختلافی و اعلام نظر و مشاوره بین داوران و در نهایت تصمیم گیری و صدور رای در خصوص موضوع داوری و حل و فصل اختلاف می باشد.

بنابراین جلسه یا جلساتی که داوران تشکیل می دهند ممکن است برای رسیدگی یا مشاوره و یا صدور رای باشد.

همه داوران به اتفاق ،باید از زمان و مکان جلسه مطلع شوند و در صورت عدم اطلاع و عدم دعوت به جلسه و اتخاذ تصمیم بدون حضور یکی از داوران، رای، فاقد اعتبار محسوب می شود.

همچنین اگر یکی از داوران به اختیار خود از شرکت در جلسه و یا دادن رای یا امضای آن امتناع کند ، رایی که با نظر اکثریت داوران صادر می شود اعتبار خواهد داشت. مگر این که به موجب قرارداد ترتیب دیگری برای آن مقرر شده باشد. در این صورت عدم حضور یا عدم امضای رای توسط داور مزبور باید در رای قید شود. (ماده ۴۸۴ قانون آیین دادرسی مدنی)

ترتیب دعوت به جلسه و تشکیل جلسه داوری باید مطابق اصول و قواعد داوری و با توافق همه داوران صورت گیرد زیرا رعایت آن ارتباط مستقیمی با اعتبار رای داوری دارد.

بخش دوم : وظایف داوران بعد از اعلام قبولی چیست؟

داوران بعد از اعلام قبولی موظف به رسیدگی به موضوع اختلافی و دعوت از طرفین و وکلای آنان و استماع ادعاها و دفاعیات آنها می باشند ، همچنین در جهت مذاکره با طرفین و بررسی اوضاع و احوال موجود و مطالعه و تحقیق از اسناد و مدارک موجود و ارائه شده از جانب طرفین، به تشکیل جلسه داوری اقدام می نمایند.

داوران با توجه به موارد فوق و اهمیت آنها به تعداد لازم جلسه تشکیل می‌دهند تا با مشورت و تبادل نظرات به نتیجه مطلوبی برسند.

لازم به ذکر است که در ترتیب دعوت به جلسه و تشکیل جلسه داوری ، داوران مکلف به تبعیت از قانون آیین دادرسی مدنی و تشریفات خاص آن نبوده و صرفا مطلع کردن داوران از هر طریق معقولی مثل : تلفن ،فکس ،نامه و … کفایت می کند.

ایران داوری با هدف تحکیم نهاد داوری در ایران و حل و فصل اختلافات با آسانترین و باصرفه ترین طرق ممکن، آماده ارائه خدمات حقوقی خود می باشد. توصیه می شود جهت حل تمامی ابهامات و سوالات حقوقی خود در حوزه داوری به داوران و مشاوران مجرب ایران داوری مراجعه نمایید و با انتخابی درست در جهت تضمین حقوق خود قدم بردارید.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده مهدی قاسمی مهدی قاسمی عضو گروه موسس مرکز ایران داوری وکیل پایه یک دادگستری عضو موسس گروه حقوقی برهان متخصص داوری و دعاوی ناشی از آن وکیل متخصص دعاوی املاک و اراضی و حقوق مهندسی و ...
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *