داوری مقید و داوری مطلق

/ 30 شهریور 1397 / بدون دیدگاه / در یادداشت‌ها / توسط

داوری مقید و داوری مطلق ایران داوری

داوری مقید و داوری مطلق

داوری مقید و داوری مطلق انواع داوری بر مبنای مقید نمودن داوری به داور خاص (داوری مقید) ، و یا عدم تصریح به داوری شخص خاصی (داوری مطلق) می باشد.

بخش اول : کلیات

طرفین قرارداد ممکن است ضمن قرارداد فی مابین به عنوان شرط داوری و یا ضمن قراردادی مستقل به صلاحیت مرجع داوری به عنوان مرجع حل و فصل اختلافات خود توافق نمایند.

در موافقت نامه داوری طرفین باید در خصوص برخی موارد مانند موضوع داوری ، مدت داوری ، تعداد داوران و همچنین مطلق یا مقید بودن داوری تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند. در این نوشته به توضیح انواع داوری مطلق و مقید می پردازیم.

بخش دوم : انواع داوری
۱. داوری مقید:

در صورتی که در موافقت نامه داوری، طرفین ، داور خاصی را به عنوان  داور تعیین نمایند و قصد مشترک آنها مبنی بر این باشد که انجام امر داوری تنها توسط داوری باشد که تعیین شده ، به این موافقتنامه داوری » مقید « گفته می شود.

۲. داوری مطلق:

در صورتی که در موافقتنامه داوری، طرفین ، داور را تعیین نکرده باشند و یا اینکه قصد مشترک آنها مبنی بر این باشد که در صورت منتفی شدن انجام داوری توسط شخص مزبور، شخص یا اشخاص دیگری انجام امر داوری را بر عهده بگیرند، به این موافقتنامه داوری » مطلق «گفته می شود.

بخش سوم : آثار ابطال رای داور در داوری مقید و داوری مطلق:
۱. در داوری مطلق :

اگر داوری به صورت مطلق باشد و رای صادره از داور به وسیله دادگاه به طور قطعی باطل اعلام شود، در این صورت با ابطال رای داوری ، طرفین داوری باید مطابق توافق قبلی خود حل و فصل دعوای خود را به داور دیگری ارجاع کنند در واقع در این مورد فرآیند داوری دوباره تکرار می شود.

۲. در داوری مقید :

اگر داوری به صورت مقید باشد در صورتی که داور تعیین شده در مهلت مقرر رای صادر نکند و یا رای صادر شده به وسیله دادگاه باطل اعلام شود به دلیل مقید بودن داوری به داوری شخصی خاص و منتفی شدن صدور رای توسط او، شرط یا قرارداد داوری زایل می شود و ماموریت داور پایان یافته و در نتیجه طرفین باید اختلاف یا دعوای خود را از طریق مراجعه به مراجع قضایی دادگستری حل نمایند.

ایران داوری به عنوان مرکز تخصصی داوری آماده ارائه خدمات حقوقی خود می باشد. توصیه می شود قبل از توافق بر داوری به عنوان مرجع حل اختلافات خود با کمک راهنمایی های مشاوران و داوران مجرب در ایران داوری و آگاهی از اصول و قواعد داوری و انواع داوری، حقوق خود را تضمین نمایید.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده مهدی قاسمی مهدی قاسمی عضو گروه موسس مرکز ایران داوری وکیل پایه یک دادگستری عضو موسس گروه حقوقی برهان متخصص داوری و دعاوی ناشی از آن وکیل متخصص دعاوی املاک و اراضی و حقوق مهندسی و ...
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *