داوری در امور ترافعی

/ 19 فروردین 1398 / بدون دیدگاه / در یادداشت‌ها / توسط

داوری در امور ترافعی-ایران داوری

داوری در امور ترافعی

داوری در امور ترافعی و ترافعی بودن داوری در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته است.
داوری شیوه ای برای رسیدگی و حل و فصل اختلاف و منازعه میان طرفین اختلاف یا دعوا می باشد؛ طرفین اختلاف غالباً با توافق خود داور یا داورانی را برای رسیدگی به موضوع اختلافی که همان موضوع داوری می باشد تعیین می کنند؛
که داور با قبول داوری در واقع بر حل و فصل اختلاف و صدور رای در خصوص آن متعهد می گردد.و در قبال آن مسئولیت دارد.

تعریف امور ترافعی :

امور ترافعی اموری هستند که در آن طرفین ،اختلاف خود را برای رسیدگی و حل و فصل به مرجع خاصی (مرجع قضایی یا مرجع داوری) می سپارند. رسیدگی در امور ترافعی متوقف بر وقوع اختلاف و منازعه است برخلاف رسیدگی در امور غیر ترافعی (حسبی) که رسیدگی در آنها متوقف بر وقوع اختلاف و منازعه نمی باشد. (مانند تعیین قیم که طرف دعوایی در آن وجود ندارد)

داوری در امور ترافعی و امور حسبی :

به طور کلی امکان رسیدگی داوری در اغلب امور ترافعی وجود دارد. اما داوری در امور حسبی ممنوع اعلام شده است و رسیدگی به امور حسبی در صلاحیت دادگاه می باشد.

ترافعی بودن داوری :

ترافعی بودن از اصول حاکم بر داوری می باشد. مقصود این است که طرفین در این روش حل و فصل اختلاف، امکان ارائه ادعاها و ادله خود را داشته و متقابلا امکان اطلاع از ادعاها و ادله طرف مقابل را نیز دارند .
به عبارتی هر یک از طرفین می توانند از ادعاها و ادله طرف دیگر ایراد، و از ادعاها و ادله خود نیز دفاع نمایند.
داور نیز به عنوان فرد منتخب طرفین اختلاف، تعهدی که نسبت به امر داوری و حل و فصل اختلاف دارد را با اتکا به اصول حقوقی مانند اصل استقلال و بی طرفی و اصل تناظر و ترافعی بودن رسیدگی داوری به انجام رسانده و رای صادر می کند.

نتیجه عدم رعایت ترافعی بودن داوری :

نتیجه عدم رعایت ترافعی بودن داوری و عدم توجه ادله و ادعاهای طرفین و در نتیجه عدم کشف حقیقت موجب بی اعتباری رای داور و در نهایت نقض چنین رایی خواهد شد.
لازمه صدور یک رای صحیح و منطبق با اصول قانونی و از جمله رعایت جنبه ترافعی رسیدگی به اختلافات بین طرفین داوری، آگاهی داور از اصول داوری و داشتن مهارت و تجربه لازم برای رسیدگی و حل اختلاف بین طرفین می باشد.

ایران داوری مرکز تخصصی داوری بوده و داوران این مرکز افرادی متخصص و مجرب در امور داوری می باشند که سابقه درخشانی در صدور آراء مستدل و مستند بر پایه اصول حقوقی و قانونی دارند به نحوی که عمده آراء صادره از سوی داوران این مرکز به دلیل رعایت اصول رسیدگی صحیح و قانونی ، مورد تائید مراجع قضایی قرار گرفته اند و لذا طرفین اختلاف برای ارجاع اختلافات خود به ایران داوری ، به تخصص و تجربه داوران این مرکز اطمینان خاطر کافی دارند.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده مهدی قاسمی مهدی قاسمی عضو گروه موسس مرکز ایران داوری وکیل پایه یک دادگستری عضو موسس گروه حقوقی برهان متخصص داوری و دعاوی ناشی از آن وکیل متخصص دعاوی املاک و اراضی و حقوق مهندسی و ...
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *