خاتمه داوری

/ 26 فروردین 1398 / بدون دیدگاه / در یادداشت‌ها / توسط

https://www.irandavari.com/wp-content/uploads/2019/04/خاتمه-داوری-ایران-داوری-1.jpg

خاتمه داوری

خاتمه داوری چه زمانی است؟

در این باره سوالات مختلفی قابل طرح می باشد. در این نوشتار به بررسی این موضوع می پردازیم و می خواهیم بدانیم که آیا زمان خاتمه داوری زمان صدور رای نهایی داور می باشد یا با فصل خصومت و صلح و سازش میان طرفین نیز داوری خاتمه می یابد؟

می خواهیم بدانیم چه زمانی امر داوری کاملا اجرا شده و خاتمه می یابد:

آیا بعد از صدور رای نهایی توسط داور، داوری پایان می یابد؟

آیا پرداخت یا عدم پرداخت حق الزحمه داور در تعیین زمان خاتمه داوری تاثیر دارد؟

آیا داوری در مدت ۲۰ روزه اعتراض به رای داور همچنان ادامه دارد؟

با توجه به اینکه در رسیدگی داوری رعایت تشریفات دادرسی لازم نیست برخی بر این باور هستند که تنها حل و فصل اختلاف توسط داور موجب خاتمه داوری می شود و نیازی نیست که داور برای کشف حقیقت موضوع اختلاف و احقاق حق اقدامی بکند به نظر می رسد این باور صحیح به نظر نمی رسد.

باید در نظر داشت که ماهیت ویژه داوری به دلیل احترام به توافق و اراده طرفین در انتخاب داور و روش رسیدگی و همچنین تسریع در رسیدگی و فصل خصومت می باشد چرا که در این روش مانند رسیدگی قاضی در دادگاه، داور ملزم به رعایت اصول دادرسی عادلانه می باشد و باید در مورد موضوع اختلافی رأی صادر نماید.

در قانون داوری تجاری بین المللی مصوب ۷۶ نیز در این باره آمده است:

چنانچه دعوا به سازش خاتمه یابد داور مکلف به صدور قرار سقوط دعوای داوری است.

لذا می توان نتیجه گرفت که حتی در مواقعی که اختلاف میان طرفین که به داوری ارجاع داده شده است به سازش یا توافق طرفین حل و فصل گردد داور همچنان مکلف به صدور رای می باشد.

وصول حق الزحمه داور و خاتمه داوری:

در مواردی که ارجاع موضوعی به داوری از سوی دادگاه باشد (داوری اجباری) و همچنین در مواردی که به درخواست طرفین، دادگاه داور را تعیین نماید. مطابق آیین نامه حق الزحمه داوری :

حق‌الزحمه داوری طبق تعرفه در زمان انتخاب داوران تعیین می‌شود. ماده ۴.

حق‌الزحمه داوران باید در صندوق سپرده دادگستری تودیع و پس از انجام کار داوری طبق مقررات به آن‌ها پرداخت شود. ماده ۶.

در سایر مواردی که ارجاع اختلاف به داوری و تعیین داور بر اساس توافق طرفین اختلاف صورت گرفته است (قرارداد داوری) و دادگاه در تعیین داور نقشی نداشته است، با توجه بر توافق محور بودن نهاد داوری، طرفین می توانند زمان پرداخت دستمزد داور را قبل یا بعد از صدور رای تعیین نمایند.

در نتیجه می توان گفت پرداخت یا عدم پرداخت حق الزحمه داور تاثیری بر اجرای امر داوری و خاتمه داوری نداشته و زمان صدور رای نهایی داور ، زمان خاتمه داوری می باشد.

داوری در مهلت اعتراض به رای:

طرفین داوری ۲۰ روز پس از ابلاغ رای نهایی داور مهلت دارند برای اعتراض به آن و درخواست ابطال رای داوری اقدام نمایند.

در اینجا این سوال پیش می آید که آیا داوری در این مهلت ۲۰ روزه ادامه دارد یا با صدور رای، داوری پایان یافته است؟

در دعوای اعتراض به رای داور مانند دعاوی مطروحه در دادگاه، خوانده طرف دیگر اختلاف است و داور به هیچ عنوان طرف دعوا قرار نمی گیرد. مگر اینکه مرتکب تقصیر شده باشد که در این صورت طرفی که از تقصیر داور متحمل خسارت شده است می تواند دعوای مستقلی برای مطالبه خسارت مطرح کند و مشخص است که این دعوا ربطی به دعوای اعتراض به رای داور نداشته و دعوای مستقلی می باشد.

بنابراین خاتمه داوری زمانی است که داور رای نهایی خود را در خصوص موضوع اختلافی صادر نماید.مگر اینکه داوری قبل از صدور رای به دلایلی مانند توافق کتبی طرفین، فوت یا حجر یکی از طرفین از بین برود.

ایران داوری به عنوان مرکز تخصصی داوری در ایران با حضور مشاوران و داوران متخصص و مجرب در تمامی حوزه های حقوقی آماده ارائه خدمات داوری می باشد.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده مهدی قاسمی مهدی قاسمی عضو گروه موسس مرکز ایران داوری وکیل پایه یک دادگستری عضو موسس گروه حقوقی برهان متخصص داوری و دعاوی ناشی از آن وکیل متخصص دعاوی املاک و اراضی و حقوق مهندسی و ...
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *