آیین‌نامه داوری مرکز داوری کانون وکلاء مرکز

/ 18 مرداد 1396 / بدون دیدگاه / در قوانین داوری داخلی / توسط

آیین‌نامه داوری مرکز داوری کانون وکلاء مرکز

آیین نامه داوری مرکز داوری کانون وکلاء مرکز در ۱۳ فصل با موضوع داوری در ۸۵ ماده به شرح زیر آمده است:

فصل یکم- کلیات

ماده ۱-

مرکز داوری کانون وکلاء مرکز که به موجب اساسنامه مصوب ۸۵/۵/۴ هیئت مدیره کانون وکلاء دادگستری مرکز تشکیل شده است در مواردی که حل اختلاف به آن مرکز ارجاع می‌شود مطابق مقررات این آئین‌نامه و اساسنامه مرکز داوری رسیدگی خواهد کرد.

ماده ۲-

در داوری‌های بین‌المللی رسیدگی مرکز علاوه بر مقررات این آیین‌نامه تابع قانون داوری تجاری بین‌المللی مصوب ۱۳۷۶ و در داوری‌های داخلی تابع مقررات مندرج در باب هفتم قانون آئین دادرسی مدنی مصوب ۱۳۷۹ می‌باشد.

ماده ۳-

به منظور اعمال مقررات اساسنامه مرکز داوری کانون و این آئین‌نامه، داوری بین‌المللی عبارت است از اینکه یکی از طرفین در زمان انعقاد موافقت‌نامه داوری به موجب قوانین ایران تبعه ایران نباشد. سایر موارد داوری داخلی محسوب می‌شود.

فصل دوم- تعاریف

ماده ۴-

«مرکز» در این آئین‌نامه به معنای مرکز داوری کانون وکلاء دادگستری مرکز می‌باشد.

ماده ۵-

«مرجع داوری» به معنای مرجع متشکل از یک یا چند داور است که زیر نظر مرکز تشکیل می‌شود.

ماده ۶-

«خواهان» به معنای یک یا چند خواهان و «خوانده» به معنای یک یا چند خوانده است.

فصل سوم- ابلاغ‌ها، مراسلات و مواعد زمانی

ماده ۷-

کلیه لوایح و درخواست هایی که هریک از طرفین دعوا تسلیم می‌کند و نیز اسناد منضم به آن‌ها باید به تعداد طرف‌های دعوا و داورها به‌علاوه یک نسخه باشد، نسخه اخیر در دبیرخانه مرکز باقی می‌ماند، یک نسخه از کلیه مکاتباتی که مرجع داوری با طرفین دعوا انجام می‌دهد نیز باید به دبیرخانه مرکز تسلیم شود.

ماده ۸-

در داوری‌های داخلی ابلاغ اوراق از طرف دبیرخانه مرکز مطابق مقررات قانون آئین دادرسی مدنی مصوب ۱۳۷۹ به عمل خواهد آمد مگر اینکه طرفین در قرارداد داوری طریق خاصی برای ابلاغ رأی داور پیش‌بینی کرده باشند.

ماده ۹-

در داوری‌های بین‌المللی ابلاغ اوراق و آراء به تشخیص دبیرخانه مرکز یا مرجع داوری می‌تواند از طریق تحویل در قبال رسید، پست سفارشی، پست سریع‌السیر، دورنگار، تلکس، تلگرام یا سایر طرق ارتباط از راه دور که متضمن ثبت و ضبط سابقه ارسال باشد انجام گیرد.

تاریخ ابلاغ تاریخی است که اوراق توسط مخاطب یا نماینده او دریافت می‌شود. در صورتی که ابلاغ از طریق وسایل ارتباط از راه دور باشد، تاریخ ابلاغ تاریخی است که عرفاً اوراق از سوی مخاطب دریافت شده محسوب می‌شود.

ماده ۱۰-

مواعد زمانی مذکور در این آئین‌نامه از روز بعد از تاریخ ابلاغ شروع می‌شود اگر روز بعد از ابلاغ در کشوری که ابلاغ در آنجا صورت می‌گیرد تعطیل رسمی یا روز غیر کاری باشد مهلت از اولین روز بعد از تعطیل یا روز غیر کاری آغاز خواهد شد تعطیلات رسمی و ایام غیر کاری داخل در مهلت جزو مهلت محسوب می‌شود اگر آخرین روز مهلت در کشوری که ابلاغ در آنجا صورت گرفته است روز تعطیل یا غیر کاری باشد مهلت در پایان اولین روز بعد از آن منقضی خواهد شد.

فصل چهارم-شروع داوری

ماده ۱۱-

طرفی که می‌خواهد مرکز به اختلاف او مطابق مقررات این آیین‌نامه رسیدگی نماید باید درخواست رسیدگی را به دبیرخانه مرکز تسلیم کند دبیرخانه باید در قبال اخذ درخواست داوری رسیدی مشتمل بر نام و نام خانوادگی خواهان و خوانده و همچنین تاریخ دریافت درخواست به خواهان تسلیم کند.

ماده ۱۲-
درخواست داوری باید حاوی نکات ذیل باشد:

الف) تقاضای ارجاع اختلاف به داوری؛

ب) نام و نام خانوادگی، نام پدر و نشانی اقامتگاه هریک از طرفین؛

پ) توضیح ماهیت اختلاف و نیز اوضاع و احوالی که منجر به بروز اختلاف شده است؛

ج) تعیین مبلغ خواسته به نظر خواهان؛

د) شرط داوری یا موافقت‌نامه داوری؛

ه) قبول صلاحیت داوری که مرکز از بین فهرست داوران تخصصی تعیین خواهد کرد.

ماده ۱۳-

خواهان باید درخواست داوری و ضمائم آن را مطابق ماده ۷ این آیین نامه به تعداد نسخ لازم تنظیم و به دبیرخانه مرکز تقدیم کند خواهان باید هزینه‌های اداری مرکز را نیز در موقع تقدیم درخواست مطابق قواعد راجع به تعیین هزینه‌های داوری مرکز که در تاریخ تقدیم درخواست لازم‌الاجرا می‌باشد به دبیرخانه پرداخت کند.

ماده ۱۴-

چنانچه خواهان مفاد ماده ۱۲ آیین نامه را در موقع تقدیم درخواست رعایت نکرده باشد دبیرخانه مرکز با صدور اخطاریه مهلت ده روزه‌ای را به منظور رعایت مفاد ماده مذکور به خواهان اعطاء می‌کند در صورتی که خواهان در مهلت مقرر تکالیف مندرج در ماده ۱۲ آیین‌نامه را انجام ندهد دبیرخانه مرکز درخواست خواهان را رد کرده و پرونده را بایگانی خواهد نمود. رد درخواست از سوی دبیرخانه مرکز مانع طرح مجدد درخواست از سوی خواهان نمی‌باشد.

ماده ۱۵-

دبیرخانه مرکز پس از دریافت درخواست داوری و ضمائم آن و همچنین وصول هزینه‌های مقرر نسخه‌ای از آن را جهت «پاسخ به درخواست داوری» به خوانده یا خواندگان با پست سفارشی ابلاغ خواهد کرد.

ماده ۱۶ –

چنانچه اختلاف موضوع درخواست داوری راجع به رابطه حقوقی باشد که قبلاً اختلاف دیگری در مورد همان رابطه بین همان طرفین مطابق مقررات این آئین‌نامه در مرکز طرح شده است، هیئت امناء مرکز می‌تواند به درخواست هریک از طرفین ادعای مطروحه در درخواست داوری جدید را در داوری سابق ادغام کرده تا به هر دو ادعا توأماً نزد مرجع داوری واحدی رسیدگی شود.

مشروط بر اینکه در داوری سابق هنوز قرارنامه داوری امضاء نشده و یا هیئت امناء مرکز آن را تصویب ننموده باشد. در غیر این صورت ادغام ادعاهای جدید در داوری سابق منوط به رعایت مفاد ماده ۵۴ این آیین‌نامه می‌باشد.

فصل پنجم- پاسخ به درخواست داوری و دعوای تقابل

ماده ۱۷-

خوانده باید ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ درخواست داوری پاسخ آن را به دبیرخانه مرکز تسلیم کند،

پاسخ خوانده باید حاوی نکات ذیل باشد:

الف) نام و نام خانوادگی و نشانی اقامتگاه خوانده؛

ب) اظهارنظر در مورد ماهیت اختلاف و اوضاع و احوالی که منجر به بروز اختلاف شده است؛

ج) پاسخ به خواسته خواهان؛

د) چنانچه داوری مطابق مقررات آئین‌نامه بین‌المللی باشد اظهارنظر درباره قانون حاکم و زبان داوری؛

ه) اظهارنظر در مورد تعداد داوران و نحوه انتخاب آن‌ها و همچنین معرفی داور اختصاصی خود از بین فهرست تخصصی داوران مرکز.

ماده ۱۸-

دبیرخانه می‌تواند به درخواست خوانده مهلت ارائه پاسخ را تمدید کند مشروط بر اینکه خوانده ضمن تقاضای تمدید مهلت درباره تعداد داوران و نحوه انتخاب آن‌ها اظهارنظر کرده و در صورت لزوم داور اختصاصی خود را نیز مطابق مقررات این آئین‌نامه معرفی کند، در غیر این صورت دبیرخانه مرکز مطابق مقررات این آیین‌نامه اقدام خواهد کرد.

ماده ۱۹-

پاسخ خوانده باید مطابق ماده ۷ آئین‌نامه به تعداد لازم تنظیم و به دبیرخانه مرکز تقدیم شود.

ماده ۲۰-

دبیرخانه مرکز باید یک نسخه از پاسخ خوانده و ضمائم آن را به خواهان ابلاغ کند.

ماده ۲۱-هرگونه ادعای متقابل خوانده باید همراه با پاسخ به درخواست داوری مطرح گردد پاسخ به درخواست داوری باید حاوی نکات ذیل باشد.

الف) توضیح ماهیت اختلاف و اوضاع و احوالی که منجر به ادعای متقابل شده است.

ب) تعیین خواسته متقابل و در صورت امکان تقویم آن

ماده ۲۲- خواهان باید ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ دعوی متقابل پاسخ خود را به دبیرخانه مرکز تسلیم کند. دبیرخانه می‌تواند این مهلت را به تقاضای خواهان تمدید کند.

فصل ششم- آثار موافقت‌نامه داوری

ماده ۲۳-

در کلیه مواردی که رسیدگی به اختلاف به مرکز داوری ارجاع می‌شود، رسیدگی طبق مقررات لازم‌الاجرا در زمان درخواست داوری به عمل خواهد آمد.

ماده ۲۴-

چنانچه خوانده از پاسخ به درخواست داوری مطابق ماده ۱۸ آیین‌نامه امتناع کند، در صورتی که هیئت امناء مرکز احراز کند که ظاهراً موافقت‌نامه داوری بین طرفین منعقد شده است، داوری ادامه خواهد یافت، بدون اینکه تصمیم هیئت امناء در مورد وجود ظاهری موافقت‌نامه داوری مانع طرح ایرادات راجع به وجود یا اعتبار موافقت‌نامه داوری نزد مرجع داوری گردد.

در این صورت اتخاذ هرگونه تصمیم نهائی درباره صلاحیت با مرجع داوری است چنانچه هیئت امناء مرکز وجود ظاهری موافقت‌نامه داوری را احراز نکند عدم امکان ادامه داوری از طرف دبیرخانه مرکز به طرفین ابلاغ می‌شود، در این صورت هریک از طرفین می‌تواند اتخاذ تصمیم در مورد وجود یا فقدان موافقت‌نامه داوری را از دادگاه صلاحیت‌دار تقاضا کند.

ماده ۲۵-

چنانچه هر یک از طرفین دعوا قبل از تشکیل مرجع داوری نسبت به وجود موافقت‌نامه داوری، اعتبار یا حوزه شمول آن ایراد کند، تصمیم‌گیری در مورد ایراد مطروحه با هیئت امناء مرکز داوری خواهد بود، بدون اینکه تصمیم هیئت امناء مانع طرح ایراد نزد مرجع داوری باشد.

در صورتی که هیئت امناء ایراد را وارد تشخیص دهد، عدم امکان ادامه داوری از طرف دبیرخانه مرکز به طرفین ابلاغ می‌شود، در این صورت هریک از طرفین می‌تواند اتخاذ تصمیم در مورد وجود یا فقدان ایراد را از دادگاه صلاحیت‌دار تقاضا کند.

ماده ۲۶-

عدم شرکت طرفین در جلسات داوری یا هریک از مراحل آن مانع جریان داوری نخواهد بود، مرجع داوری می‌تواند با ادامه رسیدگی بر اساس مدارک موجود مبادرت به صدور رأی نماید.

ماده ۲۷ –

ادعای فقدان یا بی‌اعتباری قرارداد اصلی رافع صلاحیت مرجع داوری نیست مشروط بر اینکه مرجع داوری اعتبار موافقت‌نامه داوری را احراز کند، حتی اگر قرارداد اصلی وجود نداشته و یا باطل باشد مرجع داوری می‌تواند درباره حقوق طرفین رسیدگی کرده و نسبت به ادعاها و ایرادات آن‌ها اتخاذ تصمیم کند.

فصل هفتم- مرجع داوری

ماده ۲۸ –

داور باید مستقل از طرفین باشد و در طول داوری نیز استقلال خود را حفظ کند.

ماده ۲۹-

شخصی که قرار است به‌عنوان داور انتخاب شود باید قبل از انتخاب یا تأیید انتخاب او توسط هیئت امناء مرکز اعلامیه مکتوبی مبنی بر استقلال خود امضاء کند وی مکلف است هر واقعیت یا اوضاع و احوالی را که ممکن است طرفین را نسبت به استقلال او دچار تردید کند به دبیرخانه مرکز اعلام نماید دبیرخانه این اطلاعات را به صورت کتبی به طرفین اطلاع داده و مهلتی را جهت اظهارنظر آن‌ها تعیین می‌کند.

ماده ۳۰-

داور مکلف است هر واقعیت یا اوضاع و احوالی از نوع مذکور در ماده ۲۸ آیین‌نامه را که در جریان داوری حادث شود فوراً به صورت مکتوب به دبیرخانه مرکز و طرفین اعلام کند.

ماده ۳۱-

تصمیم هیئت امناء مرکز در مورد انتخاب، تأیید، جرح داور  یا تعویض داور قطعی است هیئت مکلف به اعلام دلایل تصمیم خود نمی‌باشد.

ماده ۳۲-

داور مکلف است بعد از قبول سمت وظایف خود را مطابق مقررات این آئین‌نامه انجام دهد.

ماده ۳۳-

تعیین تعداد داوران بر عهده طرفین اختلاف است در صورت عدم تعیین دعوی به داوری واحد منتخب مرکز ارجاع خواهد شد.

ماده ۳۴-

چنانچه طرفین توافق کرده باشند که داور منفرد به اختلافات رسیدگی کند باید با توافق داور منفرد را از میان اسامی مندرج در فهرست‌های داوران تخصصی مرکز انتخاب کرده و به منظور تأیید به هیئت امناء مرکز معرفی کنند.

در صورتی که طرفین نتوانند ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ درخواست داوری به خوانده در مورد انتخاب داور منفرد به توافق برسند، هیئت امناء مرکز به تقاضای دبیرخانه داور منفرد را تعیین خواهد کرد.

ماده ۳۵-

در مواردی که باید سه داور به اختلاف رسیدگی کنند هر یک از خواهان و خوانده حسب مورد باید ضمن درخواست داوری یا پاسخ به آن داور اختصاصی خود را از میان اسامی مندرج در فهرست های تخصصی مرکز انتخاب کرده و به منظور تأیید به هیئت امناء مرکز معرفی کنند.

چنانچه هر یک از طرفین ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ درخواست داوری به خوانده داور خود را تعیین و قبولی وی را تحصیل نکند،‌نصب داور طرف یا طرفین مستنکف با هیئت امناء مرکز خواهد بود انتخاب داور ثالث (سرداور) با داوران اختصاصی می‌باشد در صورتی که داوران منتخب نتوانند ظرف بیست روز از تاریخ انتخاب در مورد سرداور از میان اسامی مندرج در فهرست‌های تخصصی مرکز توافق کرده و قبولی وی را تحصیل کنند هیئت امناء مرکز به درخواست دبیرخانه داور ثالث را تعیین خواهد کرد.

ماده ۳۶-

دبیر کل مرکز می‌تواند به تقاضای خواهان، خوانده یا داوران منتخب مهلت مناسبی علاوه بر مهلت‌های مقرر در ماده ۳۴ به منظور انتخاب داوران اختصاصی یا سرداور به آن‌ها اعطاء کند.

ماده ۳۷-

در مواردی که هر یک از طرفین دعوا اعم از خواهان یا خوانده متعدد باشند و اختلاف هم باید به هیئت داوری سه نفره ارجاع شود خواهان‌های متعدد باید متفقاً یک داور و خواندگان متعدد نیز یک داور برای تأیید به هیئت امناء مرکز معرفی نمایند در صورتی که خواهان یا خواندگان متعدد ظرف مهلت مقرر در ماده ۳۴ داور خود را انتخاب و معرفی نکنند هیئت امناء مرکز همه اعضای مرجع داوری را منصوب و یکی از ایشان را به‌عنوان رئیس هیئت تعیین می‌نماید.

فصل هشتم – نصب و تأیید داور

ماده ۳۸-

هیئت امناء مرکز در تائید یا نصب داور باید کلیه شرایط قانونی مقرر برای تصدی سمت داوری و همچنین در دسترس بودن و توانایی شخص برای اداره داوری مطابق مقررات این آئین‌نامه را در نظر بگیرد.

ماده ۳۹-

دبیر کل مرکز نیز می‌تواند اشخاصی را که توسط طرفین یا داوران منتخب طرفین به‌عنوان داور منفرد، اختصاصی یا سرداور معرفی می‌شوند تأیید نماید مشروط بر اینکه داور مزبور اعلامیه مستقل بودن خود را بدون هیچ قید و شرط صادر و تسلیم کرده باشد یا اگر اعلامیه او حاوی قید و شرط است مورد اعتراض واقع نشده باشد، تأیید دبیر کل در این قبیل موارد باید به اولین جلسه بعدی هیئت امناء مرکز گزارش شود اگر نظر دبیر کل عدم تأیید شخصی باشد که به‌عنوان داور منفرد، اختصاصی یا سرداور معرفی شده است موضوع به هیئت امناء مرکز ارجاع خواهد شد.

فصل نهم – جرح داوران

ماده ۴۰-

داور در صورتی قابل جرح است که اوضاع و احوال موجود باعث تردیدهای موجهی در خصوص بی‌طرفی و استقلال او شود و یا اینکه واجد اوصافی که مورد توافق و نظر طرفین بوده است نباشد.

ماده ۴۱ –

طرفی که قصد جرح داور را دارد باید ظرف پانزده روز از تاریخ تشکیل مرجع داوری یا اطلاع از هرگونه اوضاع و احوالی که سبب جرح می‌باشد دلایل جرح را طی لایحه‌ای به دبیرخانه مرکز اعلام کند،‌دبیرخانه باید بلافاصله جرح و دلایل آن را به داور اطلاع دهد. داور در مورد جرح اتخاذ تصمیم می‌کند.

چنانچه داور مورد جرح، دلایل جرح را نپذیرد طرفی که داور را جرح کرده است می‌تواند ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ تصمیم راجع به رد جرح از هیئت امناء‌ مرکز داوری اتخاذ تصمیم در مورد جرح را درخواست کند.

ماده ۴۲ –

هیئت امناء مرکز قبل از تصمیم‌گیری در مورد جرح باید از طریق دبیرخانه به داور یا داوران مورد جرح، طرف یا طرف‌های مقابل و نیز سایر اعضاء هیئت داوری امکان اظهارنظر کتبی ظرف مهلت مناسب را اعطاء کرده باشد اظهارنظرهای کتبی هر یک از طرفین و داوران در مورد جرح به کلیه طرف‌ها و داوران ابلاغ می‌شود.

فصل دهم- تعیین جانشین

ماده ۴۳ –

اگر داور به موجب قانون یا عملاً‌ قادر به انجام وظایف خود نباشد و یا بنا به علل دیگری موفق به انجام وظایف خود بدون تأخیر موجه نباشد مسئولیت وی خاتمه می‌یابد.

چنانچه در تحقق موارد مذکور بین طرفین اختلاف باشد هریک از آن‌ها می‌تواند از هیئت امناء مرکز درخواست کند که در مورد ختم مأموریت داور مزبور تصمیم‌گیری کند.

ماده ۴۴-

هرگاه مأموریت یک داور به هر دلیلی خاتمه یابد داور جانشین مطابق مقررات حاکم بر تعیین داوری که مأمورین وی خاتمه یافته است تعیین می‌شود.

ماده ۴۵ –

بعد از تکمیل و تشکیل مرجع داوری جدید هیئت امناء مرکز پس از کسب نظر طرفین در مورد تجدید یا عدم تجدید رسیدگی‌های قبلی نزد مرجع داوری جدید اتخاذ تصمیم خواهد کرد.

فصل یازدهم – رسیدگی

ماده ۴۶ –

دبیرخانه مرکز پس از تشکیل مرجع داوری پرونده را به آن تسلیم می‌کند مشروط بر اینکه پیش‌پرداخت هزینه‌ها که دبیرخانه در این مقطع مطالبه کرده است پرداخت شده باشد.

ماده ۴۷-

رسیدگی مراجع داوری مرکز تابع مقررات این آئین‌نامه و حسب مورد قانون داوری تجاری بین‌المللی یا مقررات باب هفتم قانون آئین دادرسی مدنی می‌باشد، در مواردی که مقررات فوق حکمی ندارند رسیدگی تابع قواعدی است که طرفین تعیین می‌کنند چنانچه طرفین قواعدی تعیین نکرده باشند رسیدگی تابع مقرراتی خواهد بود که مرجع داوری تعیین می‌کند.

ماده ۴۸-

مرجع داوری باید در کلیه دعاوی منصفانه و بی‌طرفانه عمل کند و اطمینان حاصل کند که هر یک از طرف‌ها از فرصت معقولی برای طرح ادعاها و دفاعیات خود برخوردار شده‌اند.

ماده ۴۹-

مرجع داوری می‌تواند پس از مشورت با طرفین جلسات شور، استماع یا بازرسی اموال یا اسناد مدارک را در هر محلی که خود مقتضی بداند تشکیل دهد، مگر اینکه طرفین به نحو دیگری توافق کرده باشند.

ماده ۵۰-

مرجع داوری باید بعد از تحویل گرفتن پرونده بر اساس اسناد و مدارک موجود در پرونده و یا با حضور طرفین قرارنامه داوری تنظیم کند

قرارنامه داوری باید حاوی نکات ذیل باشد:

الف) نام و مشخصات کامل طرفین؛

ب) نشانی اقامتگاه طرفین که در طول داوری کلیه اوراق باید به آنجا ابلاغ شود؛

ج) خلاصه ای از ادعاهای طرفین و خواسته هریک از آن‌ها و در صورت امکان تقویم خواسته‌های متداعیین؛

د) اسم و مشخصات کامل و نشانی اقامتگاه داور یا داوران؛

ه) محل داوری؛

و) تعیین قانون ماهوی و شکلی حاکم (در داوری‌های بین‌المللی).

ماده ۵۱ –

قرار نامه داوری باید به امضا طرفین دعوا و داور یا داوران برسد.

ماده ۵۲ –

مرجع داوری باید ظرف ده روز از تاریخ تحویل گرفتن پرونده قرارنامه داوری را تنظیم و به دبیرخانه مرکز تسلیم کند. دبیر کل مرکز می‌تواند این مهلت را به تقاضای موجه مرجع داوری و یا در صورت ضرورت به صلاحدید خود تمدید کند.

ماده ۵۳ –

چنانچه یکی از طرفین اختلاف از مشارکت در تنظیم قرار نامه داوری یا امضا آن خودداری کند مرجع داوری باید قرارنامه را جهت تصویب به هیئت امناء مرکز تسلیم کند. با تصویب قرارنامه داوری از سوی هیئت امناء داوری ادامه می‌یابد.

ماده ۵۴ –

مرجع داوری باید هنگام تنظیم قرارنامه داوری و یا بلافاصله بعد از تنظیم آن پس از مشورت با طرفین برنامه زمان‌بندی شده داوری را طی سند جداگانه‌ای تنظیم و به دبیرخانه مرکز تسلیم کند.

دبیرخانه باید یک نسخه از سند مذکور را برای طرفین ارسال کند. هرگونه اصلاح و تغییر در برنامه زمان‌بندی باید به طرفین و دبیرخانه مرکز اطلاع داده شود.

ماده ۵۵ – پس از امضا قرارنامه داوری یا تصویب آن از سوی هیئت امناء‌ مرکز هیچ یک از طرفین دعوا نمی‌تواند ادعای جدیدی به غیر از ادعای مندرج در سند مذکور طرح کند. مگر اینکه مرجع داوری با توجه به ماهیت ادعاهای جدید، مقطع زمانی داوری و سایر اوضاع و احوال نظر به طرح آن را بدهد.

ماده ۵۶-

مرجع داوری می‌تواند پس از بررسی لوایح کتبی و اسناد طرفین برای استماع اظهارات شفاهی آن‌ها جلسه تشکیل دهد. چنانچه یکی از طرفین در زمان مناسب درخواست تشکیل جلسه نماید برگزاری جلسه برای یک مرتبه الزامی است مگر اینکه طرفین به نحو دیگری توافق کرده باشند.

ماده ۵۷- مرجع داوری باید قبل از تشکیل جلسه از طریق دبیرخانه مرکز تاریخ، زمان و مکان تشکیل جلسه را با ابلاغ اخطاریه به طرفین اعلام کند تاریخ، جلسه باید حداقل پنج روز پس از تاریخ ابلاغ اخطاریه به طرفین باشد.

ماده ۵۸-

در صورتی که یکی از طرفین علی‌رغم ابلاغ اخطاریه بدون عذر موجه در جلسه حاضر نشود مرجع داوری می‌تواند بدون تجدید جلسه به رسیدگی ادامه دهد.

ماده ۵۹-

طرفین دعوا می‌توانند شخصاً یا با تعیین وکیل دادگستری در جلسه حاضر شوند طرفین می‌توانند حداکثر با دو مشاور در جلسه حاضر گردند.

ماده ۶۰-

اداره جلسات با مرجع داوری است اشخاص فاقد سمت در داوری نمی‌توانند در جلسه حاضر شوند مگر با رضایت متداعیین و اجازه مرجع داوری.

فصل دوازدهم- ختم رسیدگی،‌صدور و ابلاغ رأی

ماده ۶۱ –

مرجع داوری پس از اینکه احراز کرد طرفین از فرصت کافی برای ارائه مطالب خود برخوردار شده‌اند ختم رسیدگی را اعلام می‌کند پس از ختم رسیدگی هیچ لایحه، استدلال یا دلیل جدیدی قابل طرح و ارائه نیست مگر به تقاضای مرجع داوری و یا با اجازه آن.

ماده ۶۲ –

مرجع داوری باید پس از اعلام ختم رسیدگی تاریخ تقریبی تنظیم پیش‌نویس رأی را با رعایت مفاد قوانین حاکم بر داوری تعیین و به دبیرخانه مرکز اعلام کند. هرگونه تعویق و تأخیر در این تاریخ باید به دبیرخانه مرکز اعلام گردد.

ماده ۶۳ –

رسیدگی داوری با صدور رأی نهایی یا به موجب دستور مرجع داوری در موارد زیر خاتمه می‌یابد.

  1. استرداد دعوا توسط خواهان.
  2. عدم مکان یا عدم لزوم ادامه رسیدگی به دلیل دیگر به تشخیص مرجع داوری.
  3. توافق طرفین در ختم رسیدگی.
ماده ۶۴-

در داوری‌های داخلی مرجع داوری باید ظرف ۳ ماه از تاریخ ابلاغ موضوع داوری به داور یا تمام داوران رأی نهایی خود را صادر کند مگر اینکه طرفین با توافق مدت را تمدید کنند.

ماده ۶۵-

در داوری‌های بین‌المللی مرجع داوری باید ظرف ۳ ماه از تاریخ ابلاغ درخواست داوری به خوانده رأی نهایی خود را صادر کند مگر اینکه طرفین با توافق مدت را تمدید کنند.

ماده ۶۶-

رأی مرجع داوری باید مستدل و متضمن اسباب و علل حکم باشد.

ماده ۶۷-

در مواردی که مرجع داوری مرکب از بیش از یک داور است رأی داوری باید با اکثریت آرا صادر شود مگر اینکه طرفین به نحو دیگری توافق کرده باشند.

ماده ۶۸-

مرجع داوری باید قبل از امضاء رأی پیش‌نویس آن را به دبیرخانه مرکز تسلیم کند پیش‌نویس رأی باید به تأیید یکی از وکلای دادگستری که به‌عنوان مشاور داوران توسط دبیرخانه به مرجع داوری معرفی شده است، رسیده باشد. در صورت اختلاف‌نظر بین داور و مشاور تصویب رأی در صلاحیت هیئت امناء خواهد بود.

ماده ۶۹-

پس از صدور رأی دبیرخانه مرکز باید یک نسخه از آن را به طرفین ابلاغ کند.

ماده ۷۰-

نسخه اصلی رأی در دبیرخانه مرکز بایگانی می‌شود طرفین دعوا هر زمان می‌توانند با پرداخت هزینه نسخ اضافی از رأی را که توسط دبیرخانه مرکز تصدیق شده است از دبیرخانه دریافت کنند.

ماده ۷۱-

در داوری‌های داخلی مرجع داوری می‌تواند تا انقضاء مدت داوری رأساً هرگونه اشتباه در محاسبه،‌نگارش و یا اشتباهات مشابه در رأی را اصلاح کند در داوری‌های بین‌المللی اصلاح یا تفسیر رأی به ابتکار مرجع داوری باید ظرف سی روز از تاریخ صدور رأی به عمل آید در هر صورت مرجع داوری باید ظرف سی روز از تاریخ صدور رأی اصلاحی پیش‌نویس آن را جهت تأیید به دبیرخانه مرکز تسلیم کند.

ماده ۷۲ –

در داوری‌های بین‌المللی هر یک از طرفین می‌توانند ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ رأی درخواست اصلاح یا تفسیر رأی را به دبیرخانه مرکز تسلیم کنند درخواست تفسیر یا اصلاح باید مطابق ماده ۷ آیین‌نامه به تعداد کافی باشد مرجع داوری باید ظرف سی روز از تاریخ وصول تقاضا اتخاذ تصمیم کند.

ماده ۷۳ –

مرجع داوری باید ضمن ابلاغ یک نسخه از درخواست تفسیر یا اصلاح به طرف مقابل مهلتی را به منظور اظهارنظر به وی اعطاء کند.

ماده ۷۴ –

مرجع داوری باید ظرف ۲۰ روز از تاریخ صدور رأی اصلاحی یا تفسیری پیش‌نویس آن را جهت تأیید به دبیرخانه مرکز تسلیم کند.

ماده ۷۵ –

در داوری‌های داخلی هریک از طرفین می‌توانند ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ رأی درخواست اصلاح رأی را به دبیرخانه مرکز تسلیم کنند درخواست اصلاح باید مطابق ماده ۷ آئین‌نامه به تعداد کافی باشد مرجع داوری باید ظرف بیست روز از تاریخ تسلیم تقاضا، اتخاذ تصمیم کند. مفاد مواد ۷۲ و ۷۳ در این مورد نیز لازم الرعایه است.

ماده ۷۶–

رأی اصلاحی و تفسیری باید مطابق مقررات این آیین نامه به طرفین ابلاغ شود مفاد مواد ۶۵ – ۶۶ – ۶۹ این آیین‌نامه در مورد آراء اصلاحی و تفسیری نیز لازم الرعایه می‌باشد.

فصل سیزدهم-هزینه‌ها

ماده ۷۷ –

خواهان به درخواست دبیرخانه باید در موقع تقدیم تقاضانامه داوری مبلغی را به‌عنوان پیش‌پرداخت موقت هزینه‌ها به منظور تأمین هزینه‌های داوری تا مرحله تنظیم قرارنامه داوری بپردازد.

ماده ۷۸–

دبیر کل مرکز در اولین فرصت ممکن بعد از وصول درخواست داوری باید مجموع مبلغ هزینه داوری اعم از حق‌الزحمه داوران و هزینه‌های اداری مرکز را نسبت به ادعای اصلی و متقابل تعیین کند. در داوری‌هایی که دعوی متقابل از سوی خوانده اقامه شده است دبیرخانه می‌تواند هزینه ادعای اصلی و تقابل را به صورت جداگانه تعیین کند.

ماده ۷۹-

پرداخت هزینه‌های داوری به تساوی بر عهده طرفین است مگر اینکه طرفین طور دیگری توافق کرده باشند. مبلغ پرداخت اولیه‌ای که خواهان به موجب ماده ۷۶ انجام داده است بابت سهم او از مبلغ هزینه های داوری منظور خواهد شد.

ماده ۸۰-
در صورتی که طرفین از پرداخت هزینه داوری امتناع کنند

دبیر کل مرکز می‌تواند پس از مشورت با مرجع داوری رسیدگی را متوقف سازد پس از توقف رسیدگی دبیر کل باید مهلتی که کمتر از پانزده روز نباشد به منظور پرداخت هزینه‌ها به طرفین اعطاء کند عدم پرداخت هزینه در این مدت به منزله استرداد دعوی اصلی یا متقابل می‌باشد.

ماده ۸۱ –

هریک از طرفین دعوا می‌تواند به منظور جلوگیری از توقف رسیدگی سهم طرف مقابل از هزینه داوری را تأدیه کند.

ماده ۸۲ –

هیئت امناء مرکز باید به پیشنهاد دبیر کل مرکز جدول هزینه‌های اداری و حق‌الزحمه داوران مرکز را بر اساس ارزش خواسته تصویب کند ارقام مندرج در جداول مذکور قابل تغییر است.

ماده ۸۳ –

هیئت امناء مرکز به پیشنهاد دبیر کل مبلغ حق الثبت درخواست داوری را که خواهان در موقع تقدیم درخواست داوری بابت هزینه اداری مرکز باید تأدیه کند، تعیین خواهد کرد.

ماده ۸۴ –

حق‌الزحمه داوران و هزینه‌های اداری هر داوری بر اساس جداول مورد اجرا در تاریخ ثبت درخواست داوری خواهان تعیین می‌شود.

ماده ۸۵ –

میزان هزینه های داوری و نحوه پرداخت آن باید در رأی نهایی مرجع داوری قید شود.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده مدیریت "ایران داوری" ایران داوری یک سازمان داوری غیر دولتی و تخصصی است که بر اساس یک شیوه منظم داوری، برترین و با کیفیت ترین خدمات داوری را به مدیران و فعالان اقتصادی، ارائه می نماید.
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *