جایگاه داوری در حقوق ایران و فقه

/ 14 آبان 1396 / بدون دیدگاه / در رویدادها / توسط

مقاله پژوهشی

آقای محمد رحیم بهبهانی که عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون می باشند طی مقاله پژوهشی با عنوان یادشده به بررسی و تحلیل جایگاه نهاد داوری در حقوق ایران با رویکرد فقهی پرداخته اند. چکیده مقاله یادشده به شرح زیر،با عنوان جایگاه داوری در حقوق ایران و فقه تقدیم علاقه مندان مباحث داوری در نظام حقوقی ایران می گردد:

داوری از شیوه­ های حل و فصل دعاوی در میان مردم و نهادی قدیمی است که در ایران باستان و عربستان قبل از اسلام رواج داشت و دین اسلام هم آن را امضا کرد.

ماهیت داوری

اسلام برای حل اختلافات از طریق داوری اهمیت ویژه ­ای قائل شده و با ذکر آیاتی در قرآن کریم، زمینه توجه بیشتر به آن را فراهم نموده است.

فقهای امامیه نیز در زمینه وجوب یا استحباب داوری، ماهیت داوری و شرایط داوران در دعاوی بر غنای مباحث افزوده‌اند.

در نظام قانونگذاری ایران، مقنن با الهام از فقه امامیه اهمیت خاصی به داوری در دعاوی داده و با تصویب مقرراتی، ارجاع به داوری را ضروری شمرده است.

طبق قانون همه اشخاص حق دارند با توافق یکدیگر اختلافشان را از طریق داوری یا حکمیت یک یا چند نفر حل و فصل کنند و تفاوتی نمی‌کند که اختلاف آنها در دادگاه طرح شده یا نشده باشد و یا این که در چه مرحله‌ای رسیده باشد و از محاسن آن ساده و کم هزینه بودن آن است.

در این پژوهش برای نخستین بار و به اختصار با بهره‌مندی از منابع و ماخذ معتبر و غنی در فقه­، مبانی حقوق اسلام و حقوق مدون ایران که شامل حقوق مدنی، حقوق خصوصی و حقوق تجارت و حقوق ثبت می ­باشد به جایگاه رفیع و قانونی داوری پرداخته و به ضرورت اشاره‌ ای نیز به توسعۀ آن می­ شود.

هم‌چنین نشان داده می­ شود که به رغم اهمیت داوری در فقه و قانون ، رویه عملی دادگاه‌ها حاکی از آن است که داوری از اهمیت واقعی خود دور مانده است.

منبع: http://jfil.srbiau.ac.ir

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده مدیریت "ایران داوری" ایران داوری یک سازمان داوری غیر دولتی و تخصصی است که بر اساس یک شیوه منظم داوری، برترین و با کیفیت ترین خدمات داوری را به مدیران و فعالان اقتصادی، ارائه می نماید.
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *