تقاضای ابطال رای داور

/ 22 اردیبهشت 1396 / بدون دیدگاه / در یادداشت‌ها / توسط

تقاضای ابطال رای داور

تقاضای ابطال رای داور (قسمت نخست) و بایسته های دعوای اعتراض در این نوشتلر بررسی می گردد.

در اجرای مفاد ماده ۴۹۰ قانون آیین دادرسی مدنی هر یک از طرفین داوری می توانند ظرف مهلت ۲۰ روز بعد از ابلاغ رأی داور از دادگاهی که دعوا را به داوری ارجاع نموده یا دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد، حکم به بطلان رأی داوری را بخواهد.

نکات حائز اهمیت در ماده  ۴۹۰ قانون آیین دادرسی مدنی به شرح ذیل می باشد:
مهلت اعتراض :

۱- مهلت ابلاغ ۲۰ روزه جهت اعتراض پس از ابلاغ رأی داور در اجرای ماده ۴۴۵ قانون آیین دادرسی مدنی شامل روز اول و آخر (ابلاغ و اقدام) نبوده و ۲ روز موصوف جزء موعد ۲۰ روزه محسوب نمی شوند.

مهلت یاد شده نسبت به اشخاصی که مقیم خارج از کشور می باشند ۲ ماه خواهد بود.

همچنین نسبت به اشخاصی که دارای عذر موجه به شرح مندرج در ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی مدنی و تبصره آن باشند مهلت واخواهی پس از رفع عذر، خواهد بود.

ابلاغ رای داوری :

۲- ابلاغ رای داوری می بایست با رعایت ماده ۴۸۵ قانون آیین دادرسی مدنی باشد در غیر این صورت، فاقد اعتبار و موجبات بطلان آن فراهم خواهد بود.

دعوای ابطال :

۳- خوانده دعوی ابطال رأی داوری همه افرادی هستند که در جریان صدور رأی حضور داشته اند. قابل توجه است که داور یا هیأت داوری، به هیچ عنوان، خوانده دعوی ابطال رأی داوری نمی باشند.

۴- با عنایت به اینکه تقدیم دادخواست ابطال رأی داوری، مانع اجرای رأی داوری نخواهد بود.

لذا درصورت قوی بودن دلایل ابطال به نظر اینجانب، می بایستی همراه با تقدیم دادخواست ابطال رأی داوری، تقاضای دستور موقت مبنی بر توقف اجرای رأی داوری نیز از دادگاه خواسته شود.

۵- به نظر می رسد موارد و دلایل تقاضای بطلان رأی داوری صرفاً در ماده ۴۸۹ (بندهای ۷ گانه) تصریح شده باشد.

تقاضای ابطال رای داور با ثبت دادخواست :

۶- در حال حاضر، ثبت دادخواست ابطال رای داوری در موعد قانونی در دفاتر الکترونیک قضایی، به عمل می آید و ملاک رعایت مواعد قانونی، خواهد بود.

۷- در صورتی که دادخواست ابطال رأی داور، خارج از موعد مقرر در قانون، ثبت شده باشد دادگاه، مبادرت به صدور قرار رد دادخواست می نماید.

ایران داوری به عنوان مرکز تخصصی داوری با حضور داوران و مشاوران متخصص در حوزه داوری آماده ارائه خدمات داوری و رفع سوالات و ابهامات شما در خصوص تقاضای ابطال رای داور و سایر موضوعات داوری ،به صورت آنلاین و حضوری می باشد.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده محمدرضا یوسف بیگی وکیل پایه یک دادگستری عضو موسس مرکز ایران داوری کارشناس ارشد حقوق متخصص در داوری متخصص در دعاوی داوری
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *