سرعت در رسیدگی داوری

/ 17 اردیبهشت 1396 / بدون دیدگاه / در یادداشت‌ها / توسط

سرعت در رسیدگی داوری

سرعت در رسیدگی داوری یکی از مزیت های رسیدگی داوری می باشد که مهمترین نتیجه ی آن تسریع در صدور رای داوری است. این امر باعث رغبت طرفین اختلاف یا منازعه  به ارجاع اختلافات یا دعاوی خود به مرجع داوری شده است.

داور، به چند دلیل، نسبت به قاضی، از امکان و انگیزه بیشتری برای سرعت در رسیدگی داوری و صدور رای، برخوردار است.

از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- داور، غالباً منتخب طرفین است و نسبت به اشخاصی که او را برگزیده اند احساس تعهد بیشتر و علاقه خاص تری برای رفع اختلاف دارد.

۲- داور، غالباً نسبت به موضوعی که برای رفع اختلاف به او سپرده شده از تخصص و توان علمی و تجربی بیشتری برخوردار است بنابراین در کشف و درک اختلاف و رفع آن سریعتر از قاضی عمل می کند.

۳- داور، مکلف به رعایت تشریفات دست و پاگیر رسیدگی و دیوانسالاری و….نیست. بنابراین مسیر کوتاه تری را برای رسیدگی و صدور رای در پیش دارد.

۴- داور، معمولاً در قرارداد یا شرط داوری ، مکلف و متعهد به رسیدگی و صدور رای در زمان مشخصی شده است. بنابراین، ناگزیر است طی مدتی که آن را پذیرفته است اقدام به رسیدگی و صدور رای داوری نماید.

۵- کوتاهی و تاخیر داور در رسیدگی و صدور رای می تواند در جایی که موجب خسارت طرفین شده برای داور، مسئولیت حقوقی در جبران خسارت ایجاد کند در حالی که قاضی، عملاً چنین مسئولیت و نگرانی را در مورد خود ندارد.

ایران داوری ، که از مدیران مجرب حقوقی، وکلای متخصص، کارشناسان، اساتید و نویسندگان حقوقی، تشکیل شده در تلاش است تا آگاهی، روشنی، امکان انتخاب بهتر و دسترسی آسان به گزینه های برتر را فرا روی کسانی قرار دهد که قصد انتخاب داور دارند یا به عنوان داور انتخاب شده اند یا تصمیم دارند اختلافات و دعاوی خود را به داوری، ارجاع دهند.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده صادق رئیسی‌کیا متخصص در امور داوری، حقوق تجارت، مدیریت حقوقی هولدینگ ها و شرکت های بزرگ، مشاور در قراردادها و دعاوی ناشی از قراردادها
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *