مزایای داوری برای وکلای دادگستری

/ 12 اسفند 1396 / بدون دیدگاه / در یادداشت‌ها / توسط

مزایای داوری برای وکلای دادگستری

حل و فصل اختلافات از طریق داوری مزایای متعددی برای طرفین اختلاف دارد که قبلاً در این سایت به آنها پرداخته شده است علاوه بر طرفین اختلاف حل اختلاف در دعاوی از طریق داوری برای وکلاءی دادگستری نیز مزایایی دارد که در این نوشته به بررسی این محاسن پرداخت می‌شود

در یادداشت مربوط به تکلیف مالیات وکیل در پرونده های داوری یکی از مزایای اصلی حل اختلاف دعاوی از طریق داوری برای وکلای دادگستری مورد بررسی قرار گرفت و گفته شد که یکی از مزایای داوری برای وکلای دادگستری آن است که وکلای دادگستری برای طرح دعوی یا دفاع از دعوی در مرجع داوری نیازی به ابطال تمبر مالیاتی و در نتیجه هزینه های مالیات علی الحساب و مالیات بر درآمد نخواهند داشت در این نوشته سعی می کنیم علاوه بر مزیت مذکور سایر مزایای داوری برای وکلای دادگستری را مورد بررسی قرار دهیم.

اهم مزایا :

۱-تسریع در حصول نتیجه به دلیل قطعی بودن آراء داوری :

برخلاف تصورات برخی از افراد جامعه که اعتقاد دارند مراجعه به داوری عملاً یک مرحله به مراحل رسیدگی اضافه نموده و امکان اعتراض به رأی داور در محاکم عمومی و تجدیدنظر موجبات اطاله رسیدگی و اتلاف وقت و هزینه و طولانی شدن تحصیل نتیجه را فراهم می‌کند، وکلاء واقف هستند که رأی صادره از سوی داور قطعی و لازم الاجرا بوده و بلافاصله پس از صدور قابلیت اجراء از طریق مراجع قضایی دارد و قابل اعتراض بودن آراء داوری مانع از اجرای آنها نبوده و توقف در عملیات اجرای رأی داوری مستلزم استدلال قوی برای جلب رضایت قاضی جهت اخذ دستور موقت می باشد در حالیکه آراء صادره از محاکم قضایی در موارد قانونی به خودی خود قابل اعتراض بوده و تا قبل از قطعیت حکم قابلیت اجرا ندارند و لذا وکلای آگاه و آینده نگر عموماً داوری را به دلیل محاسن آن بر رسیدگی قضایی ترجیح می دهند.

۲- عدم پرداخت سهم صندوق تعاون و سهم صندوق حمایت :

با توضیحاتی که در مورد عدم لزوم ابطال تمبر مالیاتی در پرونده های داوری داده شد مشخص است که برای وکالت در پرونده های داوری پرداخت هزینه‌های کانون وکلاء اعم از سهم صندوق تعاون و سهم صندوق حمایت نیز که پرداخت آنها برای وکلای کانون وکلاء اجباری می باشد موضوعاً منتفی بوده و هزینه‌ای از این بابت نیز پرداخت نمی‌شود و لذا عدم پرداخت سهم صندوق های مذکور یکی دیگر از مزایای داوری برای وکلای دادگستری از جنبه مستقیم مالی می باشد.

۳-کسب رضایت موکلین در نتیجه سرعت رسیدگی در داوری :

وکلایی که برای حل و فصل اختلافات موکلین خود به داوری مراجعه می نمایند از مزایای ذاتی داوری که همانا سرعت و تخصص در رسیدگی می باشد بهره مند شده و در نتیجه رضایت موکلین را که سرمایه اصلی هر وکیلی می‌باشد را بهتر جلب می نمایند.

۴- جلوگیری از انباشت پرونده ها :

سرعت در رسیدگی های داوری مانع انباشت پرونده ها در دفتر وکالت شده و دغدغه ها و استرس های روحی و روانی مربوط به پرونده ها را برای وکیل کاهش داده و در کمترین زمان ممکن به نتیجه طرح یا دفاع از دعوی دست می‌یابند و از آنجا که عدم استرس و داشتن روحیه ای آرام لازمه کار وکیل بوده و می توان گفت که این بند نیز از جمله مهمترین مزایای داوری برای وکلای دادگستری تلقی می شود.

۵- جذب پرونده های بیشتر و نیز تمرکز بر روی پرونده های خاص :

آسودگی خاطر و فراغ بال وکیل به جهت عدم انباشت پرونده‌ها در دفتر وکالت در نتیجه سرعت در رسیدگی های داوری باعث می شود که اولاً: وکلاء برای وکالت در پرونده های متعدد فرصت کافی داشته و در نتیجه تعداد زیادی از پرونده ها را قبول وکالت نمایند. ثانیاً: وکلاء با داشتن فرصت کافی به دلیل عدم انباشت پرونده های وکالتی کم اهمیت، تمرکز بیشتری بر روی پرونده‌های خاص خود داشته و خصوصاً پرونده‌های سنگین  را به راحتی مدیریت نموده و در نتیجه به مطلوب نهایی خود که همانا موفقیت در پرونده و کسب اعتبار و شهرت حرفه‌ای می‌باشد نائل می گردند.

۶- استفاده بهینه از دانش و تخصص وکیل :

انتخاب هوشمندانه داور بر اساس موضوع دعوی و تخصص داور باعث می‌شود که وکلاء از دانش و تخصص و تجربه خود به راحتی استفاده نمود و اطمینان خاطر خواهند داشت که داور رسیدگی کننده به دلیل تخصص در حوزه اختلاف ارجاع شده، به راحتی و با تمام وجود موضوع اختلاف را درک کرده و استدلال ها و خواسته های وکیل برای داور ملموس تر و پذیرفتنی تر خواهد بود و لذا وکلاء در پرونده های داوری نسبت به پرونده های قضایی آسودگی خاطر بیشتر و تنش های فکری کمتری را تجربه می کنند.

۷- ایجاد ذهنیت مثبت برای موکل به دلیل صلح گرایی وکیل:

وکلایی که تلاش می‌کنند تا پرونده‌های موکلین خود را از طریق داوری حل و فصل نمایند عملاً به وظیفه اصلی خود مبنی بر صلح گرایی عمل کرده و تنش های حاشیه ای بین موکلین و طرف اختلاف را به حداقل می‌رسانند و حواشی مختلفی که در مراجعه به مراجع قضایی برای طرفین دعوا متصور و محقق می باشند در حل اختلاف از طریق داوری به حداقل خود رسیده و عموماً حرمت‌ها بین طرفین حفظ شده و به روابط دوستانه قبلی آسیب کمتری وارد می شود و لذا این صلح گرایی از سوی وکیل ذهنیّت بسیار مثبتی برای موکلین نسبت به وکیل ایجاد نموده و مراجعات بعدی موکلین را تسهیل و معرفی وکیل از سوی موکل به اشخاص دیگر را قوّت می بخشد.

۸- اعتلای شهرت و اعتبار وکیل:

شهرت و اعتبار حرفه ای نیک درصدر خواسته ها و اهداف متعالی همه وکلاء می‌باشد و این شهرت و اعتبار زمانی حاصل خواهد شد که موکلین از عملکرد وکیل انتخابی خود رضایت کامل داشته باشند و مشخص است که سرعت در تحصیل نتیجه، کم شدن هزینه‌های حل اختلاف، محرمانه بودن رسیدگی به موضوع اختلاف، تخصص مرجع رسیدگی به اختلاف، از اولویت ها و لوازم رضایت موکلین می باشد که همه این لوازم رضایت، عموماً در حل اختلاف از طریق داوری فراهم می باشد.

در نظر داشته باشیم که در بسیاری از موارد، موکلین فارغ از نتیجه رسیدگی به نفع یا به ضرر خود به رعایت موارد فوق اهمیت بیشتری قائل هستند.

جمع بندی و نتیجه موضوع :

با عنایت به برخی از مزایای اشاره شده در این نوشته مشخص است که حل اختلاف از طریق داوری علاوه بر آحاد مردم ( موکلین ) منافع غیر قابل انکاری برای وکلاء داشته و لزوم مراجعه به داوری را از هر نظر برای وکلاء توجیه می نماید ولی برای اخذ نتیجه مطلوب در مراجعه به داوری به همکاران محترم وکیل توصیه می‌کنیم که :

اولاً : برای حصول نتیجه بهتر، موکلین خود را به سمت حل اختلاف از طریق داوری سوق دهند. ثانیاً : در انتخاب داور هوشمندانه عمل کرده و داور متخصص انتخاب نمایند . ثالثا : برای انتخاب هوشمندانه خود، داوری های سازمانی را به داوری های فردی ترجیح بدهند چرا که اصول حاکم بر داوری های سازمانی و ملزم بودن سازمانهای داوری به رعایت آیین رسیدگی مشخص و منتشر شده شما را در حصول نتیجه بهتر یاری خواهد رساند.

ایران داوری یا همان مرکز داوری ایران یکی از سازمان های داوری شناخته شده ای است که به دلیل داشتن داوران متخصص و آیین رسیدگی مشخص و منتشر شده، شما را در مقابل موکلین خود سرافراز خواهد کرد.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده مهدی قاسمی مهدی قاسمی عضو گروه موسس مرکز ایران داوری وکیل پایه یک دادگستری عضو موسس گروه حقوقی برهان متخصص داوری و دعاوی ناشی از آن وکیل متخصص دعاوی املاک و اراضی و حقوق مهندسی و ...
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *