استعفای داور

/ 13 شهریور 1397 / بدون دیدگاه / در یادداشت‌ها / توسط

در قانون آیین دادرسی دادگاه عمومی انقلاب در امور مدنی که مقررات داوری در ایران عمدتاً ناشی از آن می باشد به مواردی بر می خوریم که امکان استعفای داور، پیش بینی شده است.

عدم انتخاب داور جانشین

از جمله در ماده ۴۶۰ قانون آیین دادرسی دادگاه عمومی انقلاب در امور مدنی، پیش بینی شده است در صورتی که داور یکی از طرفین استعفا دهد و او نخواهد داور جانشین، معرفی کند طرف مقابل می تواند به وسیله اظهار نامه رسمی از او درخواست معرفی داور جانشین کند و در صورتی که وی، ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه، اقدام به معرفی داور جانشین ننمود طرف دیگر می تواند از طریق دادگاه برای انتخاب داور جایگزین اقدام نماید.

ممانعت از داوری

همچنین در ماده ۴۶۳ قانون آیین دادرسی دادگاه عمومی انقلاب در امور مدنی آمده است که اگر طرفین به داوری یک شخص معین تراضی کرده باشند آن شخص نخواهد به عنوان داور رسیدگی کند رسیدگی به اختلاف در صلاحیت دادگاه خواهد بود عدم تمایل داور معینه در این مورد به معنی استعفا و انصراف او از انجام داوری است.
ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی دادگاه عمومی انقلاب در امور مدنی حتی استعفای داوری که به وسیله دادگاه، انتخاب شده است را نیز پیش بینی کرده و احکام را در مورد آن بیان نموده است.

آثار استعفای داور

استعفای داور برای داور و برای طرفین داوری و برای دادگاه آثار و مسئولیتهای را به دنبال می‌آورد که به ترتیب زیر به شرح و تحلیل آن می پردازم.

۱- برابر ماده ۴۷۳ قانون آیین دادرسی دادگاه عمومی انقلاب در امور مدنی استعفای داور پس از قبول داوری می تواند موجب حق طرح دعوی خسارت برای طرفین علیه داور شود

۲- محرومیت از حق انتخاب شدن به عنوان داور برای داوری که پس از قبولی داوری اقدام به استعفا نموده است نیز یکی از آثار استعفای داور نسبت به شخص داور می باشد.

۳- استعفای داور، طرفین اختلاف را ناگزیر می کند که اولا اگر همچنان مایل به حل اختلاف از طریق داوری باشند به تعیین داور دیگری اقدام نمایند و ثانیاً اگر به حل اختلاف از طریق داور، مایل نبودند برای حل اختلاف به دادگاه رجوع نمایند.

۴- استعفای داور در مواردی که قانونا مداخله در فرایند داوری بر عهده دادگاه قرار گرفته است برای دادگاه نیز ایجاد مسئولیت می نماید.

بدین ترتیب که پس از رجوع طرفین به دادگاه، برای تعیین داور یا برای حل اختلاف، دادگاه ناگزیر خواهد بود حسب مورد برابر مقررات قانونی، اقدام به تعیین داور و یا اقدام به رسیدگی و ورود در ماهیت دعوا نماید.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده صادق رئیسی‌کیا متخصص در امور داوری، حقوق تجارت، مدیریت حقوقی هولدینگ ها و شرکت های بزرگ، مشاور در قراردادها و دعاوی ناشی از قراردادها
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *