داوری و مزیت های داوری

/ 30 شهریور 1396 / بدون دیدگاه / در یادداشت‌ها / توسط

داوری و مزیت های داوری-ایران داوری

داوری و مزیت های داوری

داوری و مزیت های داوری در این نوشتار مورد بررسی قرار می گیرد در ابتدا به بیان مقدمه ای در این خصوص می  پردازیم.

چرا داوری؟

قراردادها و معاملات تجاری، تجلی گاه دست یابی به سود به عنوان اصلی ترین هدف بازرگانان فعالان اقتصادی هستند و بدیهی است در مسیر دستیابی به سود، معامله گران، خواسته و ناخواسته دچار ابهامات و اختلافاتی هم می شوند.

در این وضع، آنچه که بیش از هر چیز دیگر، مورد علاقه بازرگانان و فعالان اقتصادی می باشد حل سریع، کم هزینه و منصفانه اختلافات است.از همین رو، مذاکرات تجاری را می توان پرشمارترین و بارونق ترین مذاکرات تاریخ بشر دانست.

در مواردی هم البته مذاکرات به ثمر نمی نشیند. در مواردی هم طرفین با اطمینان به استقلال، بی طرفی، تخصص و سرعت رسیدگی نهادهای داوری، در زمان انعقاد قراردادها یا پس از بروز اختلاف، بنا را بر حل اختلاف از طریق داوری می گذارند.

از همین رو؛ داوری پس از مذاکره، پرشمارترین و بهترین راهکار حل اختلافات بازرگانی است.

نهادها و مراکز داوری در ایران

نهاد ها و مراکز داوری در ایران نیز در قواره داوری های منفرد و داوری های سازمانی، حیات و فعالیت طولانی دارند.

جامعه حقوقی و کارشناسی ایران به دلیل فراوانی دعاوی و اختلافات دولتی و بازرگانی ایران در نهادهای داوری بین المللی و منطقه ای، برخوردار از وکلاء و متخصصین مسلط به داوری های تجاری است.

داوری در سابقه تاریخی ایران نیز، همواره وجود داشته و در دین اسلام نیز مورد تایید و اهمیت بوده است. قوانین و نهادهای داوری در نظام حقوقی نوین ایران نیز پیشینه ای نزدیک به یک قرن دارند.

به جز مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران و مرکز داوری اتاق تعاون و مرکز داوری کانون وکلای دادگستری، که عمدتا به اختلافات و دعاوی بین بازرگانان و شرکت های تعاونی، رسیدگی می نمایند اشخاص حقیقی و حقوقی دیگری از جمله موسسات داوری، متخصصین داوری و وکلای دادگستری نیز بنا به توافق طرفین اختلاف، در مقام داور یا در مقام تعیین کننده داور (مقام ناصب) یا مدیر جریان داوری، دست اندرکار داوری در نظام حقوقی کنونی ایران هستند.

علاوه بر نهادهای داوری مزبور، مرکز منطقه ای داوری تهران (TRAC) که یک نهاد بین المللی داوری است و بر اساس توافق بین ایران با سازمان مشورتی حقوقی آسیایی-آفریقایی (AALCO) تشکیل شده و مقر آن در تهران است در انجام داوری های تجاری بین المللی، فعال می باشد.

اعتبار رای داوری در سطح بی الملل

داوری، دارای یک نظام کاملا سازمان یافته در سطح بین المللی است و در سطح داخلی نیز از پشتیبانی قانونی قابل قبول در رسیدگی و صدور و اجرای رای برخوردار است.

لذا رای داور که در یک کشور صادر شده در بسیاری از کشورهای دیگر نیز قابل اجراست.

بدلیل وجود کنوانسیون بین المللی اجرای احکام خارجی نیویورک که ایران نیز به آن ملحق شده است آراء داوری در بیش از ۱۴۰ کشور جهان، قابل شناسایی و اجرا می باشند.

در حالی که آراء دادگاه ها از چنین امکان نیرومندی در سطح بین المللی، برخوردار نیستند.

در سطح داخلی بر اساس قانون آئین دادرسی مدنی ایران و سایر مقررات رسیدگی و رأی داور دارای اعتبار قانونی به شمار می رود و رای داور در صورتی که به شکل صحیح، صادر شده باشد همچون رأی دادگاه ها قابل اجرا خواهد بود.

در مجموع می توان گفت داوری به دلبل پشتوانه نیرومند بین المللی و پشتوانه قانونی داخلی، سرعت در رسیدگی و کم بودن هزینه آن نسبت به رسیدگی قضائی در بسیاری از موارد، برتری دارد.

شرط داوری چیست؟

شرط داوری یا موافقت نامه داوری عبارت است از توافق کتبی یا شفاهی طرفین مبنی بر ارحاع اختلافات تجاری یا معاملاتی خود به داوری اعم از اختلافات موجود یا اختلافات احتمالی.

مزایای داوری چیست؟

۱- سرعت بالای رسیدگی.

۲- هزینه های پایین رسیدگی در مقایسه با دادگاه.

۳- انعطاف جریان رسیدگی داوری.

به گونه ای که طرفین می توانند شکل و شرایط رسیدگی به اختلافات خود را هم تعیین نمایند در حالی که در رسیدگی قضایی چنین امکانی وجود ندارد.

۴- آزادی اراده ی طرفین دعوا در داوری.

۵- تخصصی بودن رسیدگی در داوری.

۶- محرمانه بودن جریان داوری و رأی داوری.

۷- قطعی بودن آراء داوری.

۸- قابلیت اجرای بین المللی آراء داوری.

ایران داوری

ایران داوریمرکز داوری تحت مدیریت موسسه بین المللی حقوقی و داوری برهان اول می باشد. این موسسه، یک موسسه داوری غیردولتی ایرانی است.

“ایران داوری” بدون هیچ گونه وابستگی به نهادهای حاکمیتی ایران، موفق شده است با فراهم آوردن بسترها و زمینه های قانونی و اجرایی لازم، گروهی از متخصصین داوری را در دو دسته “داوران داخلی” و “داوران بین المللی” گرد هم آورد و در قالب یک موسسه داوری خصوصی به فعالیت بپردازد.

“ایران داوری” به عنوان یک موسسه داوری خصوصی در ایران، کوشیده است با انتشار کامل قواعد داوری و تعرفه های داوری خود، برخورداری از یک دبیرخانه منظم و پاسخگو، تامین بستر الکترونیکی و اجرایی لازم برای دریافت سریع درخواست های داوری، رسیدگی بی طرفانه، مستقل، سریع و کم هزینه به دعاوی داوری، مشاوره و پاسخگویی سریع به سوالات کاربران و متقاضیان ایرانی و غیر ایرانی در خصوص داوری و شرایط آن در ایران، اعتماد و اطمینان فعالان اقتصادی را برای ارجاع داوری به خود را جلب نماید.

“ایران داوری” در مقایسه با سازمان های داوری مشابه در ایران، کم هزینه، سریع، متخصص، مستقل و بی طرف می باشد که با اتکا به فناوری های نوین، همواره و به آسانی در دسترس فعالان اقتصادی و بازرگانان است.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده صادق رئیسی‌کیا متخصص در امور داوری، حقوق تجارت، مدیریت حقوقی هولدینگ ها و شرکت های بزرگ، مشاور در قراردادها و دعاوی ناشی از قراردادها
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *