ابطال رای داوری

/ 10 مرداد 1396 / بدون دیدگاه / در شرح یک داوری - یادداشت‌ها / توسط

ابطال رای داوری

موارد ابطال رای داوری در ماده ۴۸۹ قانون آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی، بیان شده است. دراین نوشتار،ابطال رای داوری به علت خارج از مهلت بودن رای داوری ،

مورد بررسی قرار می گیرد.

شرح یک داوری

در این نوشتار، به بیانی ساده و کوتاه به شرح یک داوری و سرانجام آن در دادگاه، می پردازم. چنین نوشتارهایی می تواند در افزایش دانش کارشناسان، داوران، فعالان اقتصادی و کسبه نسبت به داوری و کیفیت انجام آن، موثر باشد.

یکی از موارد ابطال رای داور ، آن است که داور پس از پایان مدت داوری، اقدام به صدور رای، نموده باشد.

در جریان یکی از پرونده های داوری در شرح داوری ، شاهد آن بودیم که بنا به درخواست یکی از طرفین داوری، به خواسته ابطال رای داور، پرونده ای در دادگاه، مطرح گردید.

مرحله استدلال خواهان

خواهان پرونده استدلالش این بود که داور مرضی الطرفین، خارج از مدت داوری، اقدام به صدور رای نموده است. خواهان دعوی به استناد بند ۴ ماده ۴۸۹ قانون آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی، ابطال رای داوری را خواستار شده بود.

در بین مدارکی که خواهان دعوی پیوست دادخواست خود نموده بود قرارداد ساخت دستگاه و نیز صورتجلسه انتخاب داور به چشم می خورد.

در قرارداد ساخت دستگاه، شرط داوری وجود نداشت و این بدان معنی بود که طرفین قرارداد در زمان انعقاد قرارداد، برای حل اختلاف از طریق داوری، توافق نکرده بودند.

در صورتجلسه ای که مربوط به هفت ماه، پس از انعقاد قرارداد بود طرفین به بیان موارد اختلاف خود در اجرای قرارداد و چگونگی حل اختلاف، اشاره کرده بودند.

در یکی از بند های این صورتجلسه، طرفین، فردی را به عنوان داور مرضی الطرفین، تعیین نموده و مقرر کرده بودند که داور تعیین شده ظرف یک ماه از تاریخ صورتجلسه به موارد اختلافی تعیین شده، رسیدگی و رای صادر نماید.

مرحله قبول داوری

داور تعیین شده نیز زیر صورتجلسه را به عنوان قبول داوری و آگاهی از موارد اختلاف طرفین، امضاء نموده بود. اما رای داور مربوط به ۴۳ روز پس از تاریخ صورتجلسه بود.

به عبارت دیگر داور موصوف ۱۳ روز پس از پایان مدت داوری، اقدام به رسیدگی و صدور رای و ابلاغ آن کرده بود.

در نهایت با نگرش به اینکه دعوی خواهان و استدلال و مستندات او دارای استحکام قانونی و اعتبار لازم بود دادگاه دعوی خواهان را پذیرفت و به استناد بند ۴ ماده ۴۸۹ و ۴۹۰ قانون آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی، اقدام به صدور رای مبنی بر ابطال رای داوری به دلیل خارج از مهلت بودن رای داوری نمود.

ایران داوری به عنوان مرکز تخصصی داوری با حضور مشاوران و داوران متخصص آماده ارائه خدمات داوری و رفع سوالات و ابهامات  مربوط به داوری و موارد ابطال رای داوری می باشد.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده صادق رئیسی‌کیا متخصص در امور داوری، حقوق تجارت، مدیریت حقوقی هولدینگ ها و شرکت های بزرگ، مشاور در قراردادها و دعاوی ناشی از قراردادها
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *