وظایف داور مرضی الطرفین

/ 20 خرداد 1397 / بدون دیدگاه / در یادداشت‌ها / توسط

 

وظایف داور مرضی الطرفین-ایران داوری

وظایف داور مرضی الطرفین

وظایف داور مرضی الطرفین در این نوشتار بیان گردیده است . داور مرضی الطرفین از جانب طرفین دعوا و با توافق آنها جهت داوری نمودن در موضوع مورد اختلاف انتخاب می گردد.

یکی از روشهای انتخاب داور،  تعیین داور به صورت مرضی الطرفین می باشد. که در اغلب قراردادهای داوری، داور از این طریق انتخاب می گردد.

طرفین برای رسیدگی و صدور رای در خصوص اختلاف موجود،فرد

یا افرادی را به عنوان داور انتخاب می کنند تا در خارج از دادگاه و بدون رعایت تشریفات رسمی و بر مبنای صلاحیت و اختیاراتی که به آنها داده اند رفع اختلاف نموده و در آن خصوص رای صادر نمایند.

 مهمترین وظایف داور مرضی الطرفین

۱.یکی از وظایف داور مرضی الطرفین این است که مطابق قرارداد داوری به حل و فصل اختلافات فیمابین بپردازد و به طریقی موثر و سریع و با هزینه ای کم اختلافات را حل نماید.

۲. داور باید فردی متخصص در موضوع اختلاف باشد و از قبول داوری در موارد غیر تخصصی خودداری نماید.

۳. داور باید حدود اختیارات خود را رعایت کند مثلا داوری که اختیار صلح ندارد نمی تواند اختلاف را به طریق سازش حل و فصل نماید.

۴. داور تنها اختیار رسیدگی به اختلاف اشخاصی را دارد که در تعیین داور دخالت و شرکت داشته اند.

۵. داور باید در محدوده موضوع داوری ،که در موافقتنامه داوری تعیین شده رای صادر کند. صدور رای در خصوص موضوعات خارج از توافق صحیح نمی باشد.

۶. داور باید بنا به درخواست یکی از طرفین رسیدگی را شروع کند و در حین رسیدگی به درخواست های هر دو طرف توجه نماید.

سایر وضایف به شرح زیر است

۷. داور مکلف به رعایت قواعد داوری است و باید شرایط داوری را داشته و بر اساس تخصص خود قبول داوری نماید.

۸. داور مکلف به رعایت اصول رسیدگی عادلانه مانند اصل بی طرفی و اصل تناظر می باشد.

۹. داور مکلف است رای خود را تا انقضای مدت داوری صادر و تسلیم نماید.

۱۰. رای داور نباید متناقض با قوانین آمره باشد داور باید قوانین ماهوی آمره را رعایت نماید.

مطابق قانون اساسی ایران ، تردیدی در صلاحیت عام دادگاه دادگستری برای رسیدگی به اختلافات وجود ندارد. با وجود این در صورتی که بین طرفین اختلاف ، توافقنامه داوری وجود داشته باشد رسیدگی به شیوه داوری اولویت دارد.

 حتی در صورتی که دعوای موضوع موافقت نامه داوری در دادگاه اقامه شود در صورت درخواست یکی از طرفین دادگاه مکلف است دعوا را به داوری احاله نماید،مگر اینکه دادگاه احراز نماید که موافقتنامه داوری باطل ملغی الاثر یا غیر قابل اجرا می باشد.

همچنین مطابق قانون دعوا در هر مرحله که باشد،حتی در مرحله فرجامی،در صورت توافق طرفین به ارجاع آن به داوری، دیوان عالی کشور باید پرونده را جهت ارجاع به داوری به دادگاه صالح ارسال کند.

مقایسه داوری و دادگاه
داوری و دادگاه دو مرجع مهم حل اختلاف می باشند.

از جمله اقدامات مشترک در خصوص حل هر اختلافی، تشکیل پرونده ، رسیدگی به ادعاها ، بررسی خواسته‌ها ، صدور رای و در نهایت اجرای رای می باشد .

شیوه رسیدگی در هر یک از مراجع مذکور مسلما دارای مزایا و معایبی می باشد

مهم ترین مزیت داوری

۱. مهمترین مزیت داوری کاستن از تراکم پرونده‌ها در دادگاه هاست که این امر موجب ایجاد نظم بیشتری در دادگستری و تسریع روند رفع اختلافات و در نهایت برقراری آرامش و  نظم عمومی می باشد.

۲. در رسیدگی داوری،طرفین اختلاف حق تعیین داور را دارن،درحالی که در رسیدگی از طریق دادگاه طرفین هرگز حق تعیین قاضی را ندارند .

۳. دادگاه مکلف است با اعمال تشریفات رسمی و آیین دادرسی مدنی و بر مبنای قانون رای صادر کند، در حالی که داور در موقع رسیدگی الزاما از قانون یا شیوه ی  دادرسی خاصی پیروی نمی کند.

۴. هزینه‌های داوری و حق الزحمه داور در مقایسه با هزینه های دادرسی در دادگاه بسیار کم است .

۵. در داوری زمان و مکان رسیدگی متناسب با شرایط طرفین تعیین می‌شود. در حالیکه در رسیدگی از طریق دادگاه تعیین وقت رسیدگی در اختیار دادگاه بوده و ممکن است زمان زیادی طول بکشد.

۶. در دادگاه رسیدگی غالبا به صورت علنی و رسمی می باشد. ولی در داوری رسیدگی غیرعلنی و غیررسمی می‌باشد که صلاح طرفین اختلاف را تامین میکند.

۷. رای داور نیز مانند آرای صادره از دادگاه ها دارای اعتبار بوده و لازم الاجراست. به عبارت دیگر از طرف قانون گذار حمایت شده است .

لذا توصیه می شود با در نظر گرفتن مزیت هایی که داوری در حل اختلافات و دعاوی دارد برای حل دعاوی و اختلافات فی ما بین از روش داوری استفاده شود.در این راستا ایران داوری تلاش کرده است با بسط و توسعه فرهنگ داوری گام های موثری در حل اختلاف از طریق داوری بردارد.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده مهدی قاسمی مهدی قاسمی عضو گروه موسس مرکز ایران داوری وکیل پایه یک دادگستری عضو موسس گروه حقوقی برهان متخصص داوری و دعاوی ناشی از آن وکیل متخصص دعاوی املاک و اراضی و حقوق مهندسی و ...
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *