موضوع داوری بیانگر صلاحیت داور

/ 22 اردیبهشت 1396 / بدون دیدگاه / در یادداشت‌ها / توسط

موضوع داوری بیانگر صلاحیت داور-ایران داوری

موضوع داوری بیانگر صلاحیت داور

موضوع داوری بیانگر صلاحیت داور می باشد این امر از اصول و قواعد داوری و قانون آیین دادرسی استنباط می شود.

چنانچه در قرارداد پیش بینی گردد در صورت بروز اختلاف در تفسیر قرارداد ، مرجع حل اختلاف، داور خواهد بود، ولیکن داور در موارد اختلافی در اجرای قرارداد نیز اظهار نظر نماید؛

وضعیت رأی صادره به چه صورت خواهد بود؟

با عنایت به بند ۲ ماده ۴۸۹ قانون آیین دادرسی مدنی یکی از موارد بطلان رأی داوری ، زمانی است که داور نسبت به مطلبی که موضوع داوری نبوده است رأی صادر کرده است.

بنابراین چنین رأیی قابلیت ابطال داشته و رأی داور را از قابلیت اجرا خارج می نماید.

اساساً تعیین موضوع داوری و محدوده مأموریت داور در شرط داوری نمی تواند به اندازه ای که در قرارداد داوری گفته شده است با روشنی انجام شود. زیرا نزاع و اختلاف در زمان توافق ایجاد نشده است.

در عین حال موضوع و محدوده باید به گونه ای تعیین شود که مطلبی که موضوع داوری است مشخص شود.

حدود صلاحیت داور

در هر حال باید پذیرفت که پس از وقوع اختلاف، داور می تواند به تمام اختلافاتی که از معامله حاوی شرط داوری، ناشی شده است رسیدگی نماید بی آنکه لازم باشد توافق جدیدی در این خصوص واقع شود.

تعیین موضوع داوری به قدری قابل اهمیت است که قانونگذار در ماده ۴۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی به آن اشاره نموده است.

ماده ماده ۴۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی بیان می دارد :

در هر مورد که داور تعیین می شود باید موضوع و… تعیین گردد و در صورتی که تعیین داور بعد از بروز اختلاف باشد موضوع اختلاف که به داوری ارجاع شده باید به طور روشن، مشخص و مراتب به داوران ابلاغ شود.

بنابراین ملاحظه می شود که موضوع داوری از ارکان داوری می باشد و با مشخص شدن آن حدود صلاحیت داور، برای اظهار نظر معین می گردد و بدون تعیین آن؛ حدودی برای صلاحیت داور، تعیین نشده است که داور بر اساس آن حق اظهار نظر داشته باشد لذا صلاحیت های داور بر اساس موضوع داوری، قابلیت تعریف و تعیین دارد.

به نظر می رسد جهت جلوگیری از مشکلات بعدی در خصوص محدوده و موضوع داوری، بهتر است در قرارداد داوری یا در شرط داوری، پیش بینی داوری به صورت کامل و به شرح ذیل انجام پذیرد.

“همه اختلاف ها و دعاوی ناشی از آن در ارتباط با این قرارداد و از جمله اختلافات و دعاوی راجع به انعقاد، اعتبار، فسخ، نقض، تفسیر یا اجرای آن به آقای/خانم……به عنوان داور مرضی الطرفین ارجاع می شود. داور مرضی الطرفین؛ که برای تعیین مدت و شیوه رسیدگی و ابلاغ نیز صلاحیت خواهد داشت با امضاء این قرارداد، قبول داوری نموده است.”

ایران داوری به عنوان مرکز تخصصی داوری در موضوعات مربوط به داوری و مسائل مربوط به موضوع داوری و حدود صلاحیت داور در زمینه تعیین داور و سایر شرایط ارجاع اختلاف به داوری  آماده ارائه خدمات خود به صورت آنلاین و حضوری می باشد.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده محمدرضا یوسف بیگی وکیل پایه یک دادگستری عضو موسس مرکز ایران داوری کارشناس ارشد حقوق متخصص در داوری متخصص در دعاوی داوری
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *