داوری الکترونیکی

/ 11 دی 1398 / بدون دیدگاه / در یادداشت‌ها / توسط

داوری الکترونیکی-ایران داوری

داوری الکترونیکی

در دهه اخیر داوری الکترونیکی به دنبال گسترش انعقاد قراردادهای تجاری و لزوم تعیین مرجع حل و فصل دعاوی و اختلافات ناشی از قراردادهای مزبور بخصوص در حوزه بین الملل، در راستای توسعه داوری به عنوان یک مرجع رسیدگی کننده مورد توجه قرار گرفته است.

مقدمه :

امروزه با افزایش نیازهای جوامع و لزوم معاملات تجاری، تاثیر اینترنت بر گسترش روابط تجاری در سطح بین الملل غیر قابل چشم‌پوشی است. و این پیشرفت و توسعه علاوه بر روابط تجاری میان کشورها سایر حوزه های اجتماعی، اقتصادی ،سیاسی و… را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

مسلماً با گسترش معاملات و انعقاد قراردادهای بین المللی نیاز به یک مرجع رسیدگی کننده به اختلافات و دعاوی احتمالی طرفین احساس می شود.

به نظر می‌رسد اختلافات ناشی از این نوع قراردادها که در فضای مجازی منعقد می شوند باید در همان فضای مجازی نیز حل و فصل شوند و این نظر مزیتهای قابل قبولی به همراه دارد که هم در کاهش پرونده ها در مراجع قضایی تاثیر مطلوبی خواهد داشت و هم با توجه به اینکه ممکن است طرفین قراردادها تابعیت کشور های متفاوتی را داشته باشند از بروز اختلاف در تعیین دادگاه صلاحیت دار جلوگیری می شود.

لذا داوری الکترونیکی به عنوان یک شیوه توسعه یافته داوری، در حل و فصل اختلافات و دعاوی که از قراردادهای الکترونیکی و یا قراردادهایی که طرفین آن ها اتباع کشورهای مختلفی هستند و به خصوص در قراردادهای تجاری بین المللی جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده است.

مزیت های داوری الکترونیکی :

تسهیل در رفت و آمد و صرفه جویی در زمان، کاهش هزینه های دادرسی، امنیت اطلاعات، امکان ذخیره و دسترسی به مدارک و اظهارات طرفین،برقراری ارتباط طرفین و داور در فضای مجازی و امکان تشکیل جلسات داوری به صورت آنلاین از جمله مزیت های داوری الکترونیکی به عنوان یک شیوه حل و فصل دعاوی در قراردادهای تجاری بین المللی می باشد.

همچنین با توجه به ماهیت دعاوی و اختلافات تجاری بین المللی و قراردادهای الکترونیکی که در فضای مجازی منعقد می شوند رسیدگی قضایی و داوری سنتی روش مناسبی به نظر نمی رسد زیرا هزینه و زمان زیادی لازم دارد و حتی در برخی مواقع رسیدگی فیزیکی و حضوری غیر ممکن است زیرا در مواقعی حتی ممکن است در قراردادهای منعقد شده در فضای مجازی حتی طرفین از هویت واقعی یکدیگر آگاهی نداشته باشند.

داوری الکترونیکی تا چه حدی از اعتبار رسیدگی داوری سنتی برخوردار است؟

داوری الکترونیکی به لحاظ ماهیتی با داوری سنتی تفاوتی ندارد و تنها در برخی تشریفات رسیدگی با یکدیگر متفاوتند .

در داوری الکترونیکی نیز رعایت اصول داوری ،حقوق طرفین و اصول دادرسی عادلانه لازم می باشد.

داوری الکترونیکی نیز از همان اعتبار قانونی داوری سنتی مطابق قوانین آیین دادرسی مدنی برخوردار است رای صادره در فضای مجازی به وسیله وسایل الکترونیکی نیز مانند سایر آرای داوری لازم الاجرا می باشد.

جایگاه داوری الکترونیکی :

وجود نرم افزارهایی برای ذخیره و پردازش اطلاعات ، اثبات اصالت و صحت مدارک ، به روز شدن برنامه های کامپیوتری و وضع قوانین مربوط به جرائم رایانه‌ای ، امنیت فضای مجازی و ضابطه مند بودن روند دادرسی آنلاین را افزایش داده و جایگاه داوری الکترونیکی را در میان کشور های جهان استوار ساخته است.

شیوه رسیدگی در داوری الکترونیکی :

رسیدگی داور به اختلافات و دعاوی و انجام اقدامات راجع به دادرسی از طریق اینترنت و به وسیله وسایل ارتباطی الکترونیکی انجام می شود به گونه ای که طرفین داوری و داور بدون حضور در مکان واحد امکان برقراری ارتباط تصویری و شنیداری را داشته و جلسات مجازی داوری را برگزار می نمایند.

در این روش رسیدگی، فناوری اطلاعات و شیوه های ارتباط از راه دور در فرآیند دادرسی به کار برده شده و آثار مثبت فراوانی در رشد و توسعه روابط تجاری داشته و افزایش معاملات بین‌المللی را رقم می زند.

مهمترین کاربرد این شیوه در مواردی است که طرفین قرارداد ها و داور از نظر مکانی در فاصله‌های دوری از یکدیگر قرار دارند.

لذا داوری به شیوه مدرن تنها در قراردادهای بین المللی کاربرد ندارد و در داوری های داخلی نیز ممکن است طرفین بر آن توافق نمایند. حتی در برخی مراحل حل و فصل اختلافات و دعاوی، می‌توان تلفیقی از روش‌های سنتی و آنلاین را به کاربرد.

بنابر این رسیدگی در داوری الکترونیکی هم مطابق تشریفات داوری در قانون آیین دادرسی مدنی انجام می گیرد. و حتی برگزاری جلسات رسیدگی، پرسش و پاسخ ، دعوت به مصالحه، صدور رای و نحوه اجرای آن نیز مطابق اصول داوری و قوانین در فضای مجازی انجام می شود.

سرعت در رسیدگی و صرفه جویی در هزینه ها، آسانی دسترسی به داور بدون محدودیت مکانی، امکان ذخیره و دسترسی آسان به اطلاعات، مدارک و اظهارات طرفین، فراملی بودن ،همگام بودن با تحولات و پیشرفت های اقتصادی تجاری، گسترش معاملات تجاری و رونق اقتصادی از مزایای داوری الکترونیکی می باشند.

ایران داوری مرکز تخصصی داوری در ایران است که با حضور مشاوران و داوران مجرب و متخصص آماده ارائه خدمات داوری و قبول داوری در دعاوی و اختلافات شما می باشند.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده مهدی قاسمی مهدی قاسمی عضو گروه موسس مرکز ایران داوری وکیل پایه یک دادگستری عضو موسس گروه حقوقی برهان متخصص داوری و دعاوی ناشی از آن وکیل متخصص دعاوی املاک و اراضی و حقوق مهندسی و ...
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *