مالیات وکیل در پرونده های داوری

/ 5 اسفند 1396 / بدون دیدگاه / در یادداشت‌ها / توسط

مالیات وکیل در پرونده های داوری

مالیات وکیل در پرونده های داوری یکی از مباحثی است که برخی از وکلا توجه چندانی نسبت به آن ندارند و دیده شده است که برخی از وکلا برای پرونده های داوری تمبر مالیاتی گاهاً سنگین الصاق و ابطال می نمایند که تبعاً بار مالیاتی سنگینی برای آنها خواهد داشت در حالی که بر اساس مقررات موجود می توان از تحمل این نوع هزینه ها جلوگیری کرد.

بر اساس مقررات آئین دادرسی لازم به ذکر است که طبق ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی، داوران در رسیدگی و رأی تابع مقررات آیین دادرسی نبوده و بسیاری از محدودیت ها و مقررات قضایی بر حل اختلاف دعاوی از طریق داوری حاکم نمی باشد.

مزیت های حل اختلاف دعاوی از طریق داوری برای وکلاء

بر اساس ماده مذکور یکی از مهمترین مزیتی هایی که حل اختلاف دعاوی از طریق داوری برای وکلاء دارد، عدم لزوم ابطال تمبر مالیاتی در پرونده های داوری می باشد با این توضیح که چون داوران در رسیدگی تابع مقررات آیین دادرسی نیستند در نتیجه وکلاء نیز برای وکالت در مرجع داوری نیازی به ابطال تمبر مالیاتی نداشته و به صرف ارائه وکالتنامه بدون تمبر می توانند در پرونده‌های داوری وارد شده و به وکالت از موکل خود عرایض، لوایح و دفاعیات خود را تقدیم نمایند.

طرح پرونده در مرجع قضایی

اما همچنان که می‌دانیم طرح پرونده در مرجع قضایی مستلزم پرداخت هزینه های مالیاتی گاهاً سنگین در زمان تقدیم دادخواست و در نهایت در پایان هر سال مالی بوده و امری اجتناب ناپذیر می باشد. در حالی که طرح پرونده در مرجع داوری نیازی به ابطال تمبر مالیاتی و در نتیجه پرداخت مالیات به مفهومی که در دادگستری وجود داشته و همزمان با تقدیم دادخواست علی الحساب مالیات پرداخت می شود وجود ندارد. به عبارت دیگر وکیل می تواند پرونده میلیاردی را بدون ابطال تمبر مالیاتی در نزد مراجع داوری وکالت نماید.

نظر حقوقدانان

البته برخی از حقوقدانان و خصوصاً ممیزین مالیاتی اعتقاد دارند که اگر وکیل در هر مرجعی اعم از اداری یا قضایی و شبه قضایی و از جمله در مرجع داوری از وکالتنامه چاپی استفاده نماید به تصریح ماده ۱۰۳ قانون مالیاتهای مستقیم باید نسبت به الصاق تمبر مالیاتی و در نهایت پرداخت مالیات متعلقه به میزان تمبر الصاقی مطابق مقررات قانونی اقدام نماید.

از نظر این افراد در ماده ۱۰۳ به صراحت اشاره شده است که وکلای دادگستری مکلفند در وکالتنامه های خود رقم حق الوکاله ها را قید نموده و معادل ۵٪ آن را علی الحساب واریز نمایند و در این ماده قیدی برای استفاده از وکالتنامه در محاکم دادگستری وجود نداشته و مطلق استفاده از وکالتنامه فارغ از مرجع استفاده از آن ذکر شده است. با این وصف مشخص است اگر وکلاء برای وکالت در مرجع داوری از وکالتنامه چاپی استفاده نمایند باید رقم حق الوکاله را قید نموده و مطابق ماده مذکور ۵% مالیات علی الحساب را واریز نمایند بر این اساس مالیات وکیل در پرونده های داوری مطابق مقررات قانونی خواهد بود ولی اگر وکلاء از فرم وکالتنامه چاپی استفاده ننمایند لزومی به رعایت تشریفات فوق نخواهند داشت.

راهکار پیشنهادی

با توجه به استدلال های فوق، پیشنهاد می شود وکلای محترم برای احتراز و دوری از شائبه و تشکیک این دسته از حقوق دان ها و ممیزین مالیاتی، برای اعلام وکالت در مراجع داوری از برگه وکالت نامه چاپی استفاده ننموده و با معرفی نامه معمولی اعلام وکالت نمایند.

وکلای محترم در نظر داشته باشند که برای دفاع از حقوق موکل در مراجع داوری اساساً نیازی به استفاده از فرم مخصوص وکالت نداشته و با داشتن برگ نمایندگی معمولی  می توانند در مرجع داوری وارد شده و به طرح دعوی یا دفاع از دعوی مطروحه بپردازند و لذا اعلام نمایندگی به دلایل مختلف و رعایت احتیاط های آتی بر اعلام وکالت ترجیح خواهد داشت.

ایران داوری به عنوان یک مرکز تخصصی داوری آماده ارائه خدمات داوری و رفع سوالات حقوقی شما در خصوص  مالیات وکیل در پرونده های داوری می باشد.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده مهدی قاسمی مهدی قاسمی عضو گروه موسس مرکز ایران داوری وکیل پایه یک دادگستری عضو موسس گروه حقوقی برهان متخصص داوری و دعاوی ناشی از آن وکیل متخصص دعاوی املاک و اراضی و حقوق مهندسی و ...
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *