لایحه جامع داوری

/ 22 بهمن 1396 / بدون دیدگاه / در رویدادها / توسط

لایحه جامع داوری-ایران داوری

لایحه جامع داوری

لایحه جامع داوری در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفت.در این نوشتار به بیان مطالبی در این خصوص می پردازیم.

یکسان سازی داوری داخلی و داوری بین المللی

لایحه جامع داوری در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفت به گزارش ایران داوری به نقل از خبرگزاری ایرنا، معاون حقوقی قوه قضائیه با بیان اینکه لایحه جامع داوری با ۱۳۰ ماده در دستور کار ریاست قوه قضائیه قرار گرفته است گفت:

اگر این لایحه داوری به موقع تصویب و به قانون تبدیل شود، یکسان سازی داوری داخلی و بین المللی را پیش رو خواهیم داشت.

به گزارش ایرنا در خصوص لایحه جامع داوری :

ذبیح الله خدائیان روز پنجشنبه در سمینار منطقه ای جنوب شرق کشور با موضوع داوری؛ دادرسی خصوصی در کرمان افزود:

در لایحه جامع داوری که از بیشتر حقوقدان ها و صاحبنظران در مباحث آن استفاده شده مقررات شفافی در زمینه چگونگی تشکیل موسسات داوری، مسئولیت آنها در قبال مردم، چگونگی انتخاب داور و چگونگی رسیدگی ها و صدور رای پیش بینی شده است.

وی عنوان کرد :

امروز در تمامی کشورهای جهان با هر نظام حقوقی که دارند، قوه قضائیه یا دادگستری مرجع رسمی رسیدگی به شکایات است و دسترسی به این مراجع، حقی برای تمام افراد جامعه است.

استفاده از ظرفیت های مردمی برای حل و فصل اختلافات

وی گفت: در بیشتر کشورها سیاست قضازدایی و کیفرزدایی در دستور کار قرار گرفته و سعی می کنند در کنار مرجع رسمی از ظرفیت های مردمی در حل و فصل دعاوی استفاده کنند.

معاون حقوقی قوه قضائیه افزود: در کشور ایران هم دسترسی به مراجع قضایی به عنوان یک حق برای مردم شناخته شده و براساس اسناد بالادستی، سیاست قضا زدایی و کیفرزدایی به عنوان یک سیاست در کشور پذیرفته شده است.

تاکید بر گسترش داوری در سند سیاست های کلی نظام قضایی ایران

وی تاکید کرد: در بند ۹ سیاست های کلی نظام قضایی، استفاده از روش داوری در حل و فصل دعاوی مورد تاکید قرار گرفته و در قانون سال ۸۸ هم به این موضوع تاکید شده است.

وی گفت:

در برنامه پنج ساله توسعه قضایی بر استفاده از نهاد داوری تاکید شده و در بندهای ۲۰ و ۲۱ قانون برنامه سوم توسعه قضایی آمده رسیدگی و اظهار نظر در خصوص شکایت اشخاص در امر واگذاری سهام در صلاحیت هیات داوری است.

داوری در برنامه ششم توسعه

خدائیان بیان کرد:

در برنامه ششم توسعه که بنده هم در تهیه احکام قضایی آن نقش داشتم، حکمی گنجانده شده که در بند الف آن مقرر شد در راستای کاهش مراجعه های مردمی به دستگاه قضایی و تسریع حل و فصل دعاوی باید ایجاد و توسعه نهاد داوری، افزایش حل اختلاف از طریق داوری، ایجاد اعتماد، استقبال و حمایت از داوری انجام شود.

وی گفت: با وجود اینکه می گوییم مراجعه به دادگستری حق همه مردم است اما در برخی موارد مراجعه به داوری اجباری شده و ظرفیت قانونی استفاده از نهاد داوری در کشور وجود دارد و امروز قانون داوری تجاری بین المللی را داریم که در حال اجراست.

بیان لزوم ترویج داوری در لایحه جامع داوری

وی با مطرح کردن این سئوال که چرا با وجود این ظرفیت های قانونی، آنگونه که باید از این نهاد استفاده نمی کنیم اظهار کرد: به نظر من استفاده نکردن از این روش به واسطه نبود شناخت از نهاد داوری است.

معاون حقوقی قوه قضائیه با بیان اینکه گرایش مسئولان ما به قضایی کردن امور است گفت:

در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی لایحه ای تحت عنوان قضازدایی داریم که سالهاست خاک می خورد و در دولت هم لوایح را کیفری یا حقوقی می کنند.

وی تصریح کرد: هنوز گرایش به قضایی کردن امور در کشور ما وجود دارد و جامعه حقوقی ما هم از این نهاد استفاده نمی کند در حالی که باید از این تاسیس، بهره بگیریم.

وی افزود: نتیجه استفاده نکردن از نهاد داوری این می شود که در سال ۹۵ بیش از ۱۵ میلیون پرونده در دستگاه قضایی مورد رسیدگی قرار گرفت که شاید نیمی از این پرونده ها برای نخستین مرتبه وارد دستگاه قضایی شده بود.

خدائیان گفت: امروز راهی نداریم جز اینکه امور را کمتر قضایی کنیم و دستگاه قضایی اقداماتی در راستای استفاده از داوری انجام داده است.

استفاده از متخصصین برای داوری

وی با تاکید بر اینکه نباید مسائل اقتصادی را کیفری کنیم اظهار کرد: باید از فعالان اقتصادی که در حوزه های مختلف تخصص دارند در جهت حل و فصل امور مردم استفاده کنیم.

ایران داوری مرکز تخصصی داوری است که مشاوران و داوران متخصص و مجربی دارد که آماده ارائه خدمات خود در جهت تحکیم نهاد داوری و حل و فصل اختلافات و منازعات افراد می باشند.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده مدیریت "ایران داوری" ایران داوری یک سازمان داوری غیر دولتی و تخصصی است که بر اساس یک شیوه منظم داوری، برترین و با کیفیت ترین خدمات داوری را به مدیران و فعالان اقتصادی، ارائه می نماید.
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *