داوری در دعاوی و قراردادهای اجاره

/ 19 آذر 1397 / بدون دیدگاه / در یادداشت‌ها / توسط

داوری در دعاوی و قرارداد های اجاره-ایران داوری

داوری در دعاوی و قراردادهای اجاره

داوری در دعاوی و قراردادهای اجاره ، که یکی از پرکاربردترین قراردادی است که مشاوران املاک آن را تنظیم می نمایند در این نوشتار مورد بررسی قرار می گیرد.

قابلیت داوری در قراردادهای اجاره

در قابلیت انجام داوری در دعاوی و قراردادهای اجاره، تردیدی وجود ندارد. مشاوران املاک می‌توانند با اطمینان از اینکه داوری در دعاوی و اختلافات راجع به اجاره ممنوع نشده است در قرارداد های اجاره تنظیمی، اقدام به درج شرط داوری برای حل اختلافات در روابط استیجاری نمایند.

البته باید در نظر داشت که داوری در اختلافات موجر و مستاجر، بواسطه آنکه عقد اجاره از عقود معین به شمار می رود بایستی با لحاظ اقتضائات خاص عقد معین اجاره باشد.

اصلی ترین مقررات حاکم بر داوری در اختلافات و دعاوی موجر و مستاجر، عبارتند از قانون مدنی، قوانین روابط موجر و مستاجر از جمله قوانین موجر و مستاجر سال های ۱۳۵۶ و ۱۳۷۶ و آیین نامه های اجرایی آن، قانون تملک آپارتمانها و آیین نامه اجرایی آن، قانون آیین دادرسی مدنی در باب داوری، قراردادها و توافقات فیمابین طرفین.

شرط داوری در اسناد رسمی

تنظیم قرارداد اجاره ممکن است بوسیله دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد که در این صورت نیز درج شرط داوری در قرارداد های رسمی اجاره قابلیت انجام دارد. و این نکته را نباید از نظر دور داشت که رای داوری که به موجب سند رسمی اجاره به عنوان داور انتخاب شده است نیز بایستی از طریق اجرای احکام دادگاه صورت گیرد.

درج شرط داوری در سند رسمی، به رای داور، ارزش سند  رسمی نمی دهد و نمی توان اجرای حکم او را از اجرای ثبت تقاضا نمود.

ایران داوری با حضور مشاوران و داوران متخصص در حوزه های مختلف حقوقی، جهت رفع ابهامات و سوالات تخصصی شما و بهره مند نمودن طرفین اختلاف از مزیت های مرجع داوری آماده ارائه خدمات خود می باشد.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده صادق رئیسی‌کیا متخصص در امور داوری، حقوق تجارت، مدیریت حقوقی هولدینگ ها و شرکت های بزرگ، مشاور در قراردادها و دعاوی ناشی از قراردادها
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *