داوری در قراردادها و دعاوی مشارکت در ساخت

/ 22 آذر 1397 / بدون دیدگاه / در یادداشت‌ها / توسط

داوری در قراردادها و دعاوی مشارکت در ساخت-ایران داوری

داوری در قراردادها و دعاوی مشارکت در ساخت

داوری در قراردادها و دعاوی مشارکت در ساخت در ادامه سلسله نوشتار هایم پیرامون داوری در دعاوی و اختلافات ملکی مورد بررسی و تحلیل کوتاهی قرار گرفته است.

مشارکت در ساخت، یکی دیگر از انواع قراردادهای تنظیمی به وسیله مشاوران املاک می باشد. این قرارداد نسبت به دو مورد قبلی، دارای تفاوت ها و ویژگی های اساسی است.

قراردادهای مشارکت در ساخت، نوعی عقد شرکت است که بر مبنای آن آورده های غیرنقدی و نقدی طرفین قرارداد به منظور ساخت و تسهیم یا ساخت و فروش ساختمان احداث شده در قالب یک قرارداد بکار گرفته می شود.

در این نوع قراردادها معمولا آورده یکی از طرفین، ملک و آورده طرف دیگر، وجوه نقد و کار و خدمات اداری برای اخذ پروانه و ساخت بنا و تامین انشعابات و اخذ صورتجلسه  تفکیکی و غیره می باشد.

در قراردادهای مشارکت در ساخت ممکن است مباحث پیش فروش ساختمان نیز مطرح گردد.

در هر صورت در قابلیت انجام داوری در این نوع از قراردادها نیز تردیدی وجود ندارد و اکنون در فرمت بسیاری از قراردادهای تنظیمی مشاوران املاک، مشاهده می شود که شرط داوری در  قراردادهای مشارکت در ساخت، بصورت پیش‌فرض، درج شده است.

اصلی‌ترین مقررات حاکم بر قراردادهای مشارکت در ساخت نیز عبارتنداز

قانون مدنی درباره قراردادها و از جمله عقد شرکت، قانون پیش فروش ساختمان، قانون آیین دادرسی مدنی در باب داوری، قرارداد پیمانکاری ، شرایط عمومی و اختصاصی پیمان و دیگر قراردادها و توافقات فیمابین طرفین.

نکته قابل توجه در مورد این نوع قراردادها آن است که اگر بحث پیش فروش ساختمان مطرح باشد الزاماً بایستی تنظیم قراردادهای پیش فروش ساختمان از طریق دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد و در انجام داوری در این نوع از قراردادها بایستی به مقررات خاص داوری در قانون پیش فروش ساختمان نیز توجه شود.

داوری و آرای داوری در قراردادهای مشارکت در ساخت نیز فراوانی قابل توجه دارد.

تعداد آرای داوری که نسبت به قراردادهای مشارکت در ساخت در نظام حقوقی ایران، صادر شده است قابل توجه می باشد.

یکی از مباحث مهم در این قراردادها آن است که معمولا داور از بین یکی از طرفین یا ذینفعان انتخاب می‌شود.

انتخاب ذینفع به عنوان داور در صورتی که طرفین از ابتدا بر آن آگاه باشند و توافق نمایند ایرادی نخواهد داشت اما اصولا انتخاب یکی از طرفین داوری به عنوان داور، ضمن آنکه با ایرادات اساسی مواجه است و خلاف ذات و اقتضائات ذاتی داوری  است به دلیل صدور آراء داوری جانبدارانه و قابل ابطال، نهاد داوری را نیز نزد جامعه، ناکارآمد جلوه می دهد.

ایران داوری به عنوان مرکز تخصص داوری با حضور داورانی متخصص و مجرب؛ خدمات حقوقی در خصوص داوری در قراردادها و دعاوی مشارکت در ساخت را در اختیار  متقاضیان قرار می دهد.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده صادق رئیسی‌کیا متخصص در امور داوری، حقوق تجارت، مدیریت حقوقی هولدینگ ها و شرکت های بزرگ، مشاور در قراردادها و دعاوی ناشی از قراردادها
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *