داوری مشاوران املاک در قراردادها و دعاوی املاک

/ 24 آذر 1397 / بدون دیدگاه / در یادداشت‌ها / توسط

داوری مشاوران املاک در قراردادها و دعاوی ملکی- ایران داوری

داوری مشاوران املاک در قراردادها و دعاوی ملکی

داوری مشاوران املاک در قراردادها و دعاوی ملکی با وجود اختلاف نظرهای حقوقدانان و وجود ایراداتی در این خصوص،در عمل مورد استفاده قرار می گیرد. البته منع قانونی نیز در این مورد وجود ندارد.

طی سال های اخیر به دنبال تدوین طرح ساماندهی مشاوران املاک و در پی اصلاح مقررات آیین دادرسی مدنی و ترویج نهاد داوری، اتحادیه های مشاوران املاک، اقدام به ویرایش فرمت ها و نمونه قراردادهای معاملات املاک نمودند.

و امکان ارجاع اختلاف به داور را به صورت پیش فرض در بسیاری از نمونه قراردادهای مشاوران املاک، گنجانده اند.

در نمونه قراردادهایی که مشاوران املاک، تنظیم می نمایند بعضا شخص حقیقی خود و در بسیاری از موارد، واحد کسبی خود را به عنوان داور قرار می دهند.

فارغ از اینکه بسیاری از اساتید و کارشناسان حقوقی، در مورد تخصص و صلاحیت مشاوران املاک برای انجام داوری در اختلافات و دعاوی ملکی، تردیدها و بحث های قابل توجه و جدی مطرح نموده اند.

آنچه که من می خواهم در این نوشتار بدان بپردازم این مسئله مهم است که هنگام تعیین داور، بایستی به ذکر نام و عنوان صحیح داور، دقت شود.

در همین راستا رعایت نکات ذیل را یادآوری می نمایم:

۱- به شخصی که در معاملات املاک به عنوان داور، تعیین می گردد صراحتا به عنوان داور، صلاحیت رسیدگی به موضوع اختلاف داده شود. استفاده از عناوین دیگر همچون کارشناس یا نماینده یا ریش سفید و… اگر دلالت بر صلاحیت آن فرد برای داوری در حل اختلاف ننماید مفید معنی داوری نخواهد بود.

۲- بهتر است به جای نوشتن نام واحد کسبی، نام و مشخصات فردی که قرار است داوری نماید به صورت دقیق نوشته شود.

مثلاً در داوری مشاوران املاک در قراردادها و دعاوی ملکی به جای آنکه نام داور را «مشاور املاک امین» بنویسیم بهتر است نام شخص مشاور املاک نوشته شود. همانند:

(آقای رضا رضایی فرزند رضا به شماره شناسنامه ..و کد ملی…. به نشانی….)

البته باید به این نکته مهم نیز توجه داشت که در قراردادهایی که در آن بنگاه املاک به عنوان داور، تعیین می‌گردد با توجه به فقدان وجود شخصیت حقوقی در خصوص بنگاه‌های املاک، عرفاً و عقلاً منظور و قصد طرفین قرارداد، داوری مدیر بنگاه املاک است.

۳- بهتر است موضوع داوری و مدت داوری در قراردادهای مشاوران املاک، بطور کامل و دقیق و صریح نوشته شود.

ایران داوری به عنوان یک مرکز تخصصی داوری با حضور مشاوران و داوران مجرب در خصوص داوری مشاوران املاک در قراردادها و دعاوی ملکی نیز آماده ارائه خدمات خود و رفع ابهامات و سوالات حقوقی شما می باشد.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده صادق رئیسی‌کیا متخصص در امور داوری، حقوق تجارت، مدیریت حقوقی هولدینگ ها و شرکت های بزرگ، مشاور در قراردادها و دعاوی ناشی از قراردادها
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *