لزوم تعیین موضوع و مدت داوری و مشخصات طرفین و داور

/ 23 آبان 1397 / بدون دیدگاه / در یادداشت‌ها / توسط

لزوم تعیین موضوع و مدت داوری و مشخصات طرفین و داور- ایران داوری

لزوم تعیین موضوع و مدت داوری و مشخصات طرفین و داور

لزوم تعیین موضوع و مدت داوری و مشخصات طرفین و داور در ماده ۴۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی در باب داوری، از سوی قانونگذار مورد تأکید قرارگرفته است. و امکان تعیین داور بعد از بروز اختلاف را پیش بینی نموده و لزوم روشن بودن موضوع اختلاف و ابلاغ آن به داوران را بیان داشته است.

در ادامه به شرح و بررسی مقررات داوری در قانون آیین دادرسی مدنی ایران در ماده ۴۵۸ می پردازیم.

 نکات کاربردی ماده ۴۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی در زمینه داوری

ابتدا متن ماده ۴۵۸ قانون آیین دادرسی دادگاه عمومی انقلاب در امور مدنی را مرور می‌کنیم:

ماده ۴۵۸) در هر مورد که داور تعیین می‌شود باید موضوع و مدت داوری و نیز مشخصات طرفین و داور یا داوران به طوری که رافع اشتباه باشد ‌تعیین گردد.
درصورتی که تعیین داور بعد از بروز اختلاف باشد، موضوع اختلاف که به داوری ارجاع شده باید به طور روشن مشخص و مراتب به داوران ‌ابلاغ شود.
‌تبصره) قراردادهای داوری که قبل از اجرای این قانون تنظیم شده‌اند با رعایت اصل یکصد و سی و نهم (۱۳۹) قانون اساسی تابع مقررات زمان تنظیم می‌باشند.

نکته نخست

این ماده، اطلاق دارد به همه موارد تعیین داور، اعم از آنکه تعیین داور را خود طرفین اختلاف انجام دهند یا دادگاه یا مقام ناصب.
بنابراین در مقام تعیین داور، همه اشخاص و سازمان ها و مراجع قانونی ذیربط، بایستی مقررات ماده ۴۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی در باب داوری را رعایت کنند.

نکته دوم

منظور از موضوع داوری چیست؟
منظور از موضوع داوری همان موضوعات و مواردی است که در قرارداد اصلی یا در شرط داوری رسیدگی و صدور رای در مورد آنها در صلاحیت داور قرار گرفته است.
بنابراین مشخص نمودن اختلافی که ارجاع به داوری مد نظر است در حدی که طرفین و داور نسبت به آن ابهام نداشته باشند جز ضروریات داوری است

نکته سوم

مدت داوری
در مورد مدت داوری، دو فرض متصور است:
فرض نخست آنکه طرفین برای انجام داوری در قرارداد اصلی یا در شرط داوری ، مدت مشخصی را تعیین کرده باشند که در این صورت، داور مکلف است طی مدت مشخص شده نسبت به انجام داوری و صدور رای و ابلاغ آن اقدام نماید.
فرض دوم اینکه طرفین برای انجام داوری مدتی را تعیین نکرده باشند که در این صورت برابر تبصره ماده ۴۸۴ قانون آیین دادرسی مدنی در باب داوری، مدت داوری ۳ ماه و ابتدای آن از روزی است که موضوع برای انجام داوری به داور یا تمام داوران ابلاغ می‌شود.
البته در این فرض نیز، طرفین داوری می‌توانند با تراضی یکدیگر مدت داوری را تمدید نمایند یا به داور اختیار دهند که حسب نظر و تشخیص خود مدت داوری را تمدید کند.

نکته چهارم

مشخصات طرفین، مشتمل بر چه مواردی است؟
ماده ۴۵۸ آیین دادرسی مدنی در باب داوری تاکید کرده که مشخصات طرفین نیز بایستی به گونه ای روشن باشد که رافع اشتباه تلقی گردد.
به نظر اینجانب، منظور از مشخصات طرفین در مورد اشخاص حقیقی درج نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، کد پستی، شماره تلفن همراه، شماره تلفن ثابت و نشانی واقعی و الکترونیکی طرفین داوری برای طی روند صحیح داوری و انجام ابلاغات داوری است.
در مورد مشخصات داور نیز به همین ترتیب بایستی عمل شود.

در مورد اشخاص حقوقی منظور از مشخصات مشتمل بر نام کامل شخصیت حقوقی، نوع شخصیت حقوقی (مثلاً سهامی خاص یا مسئولیت محدود یا موسسه و…) شماره ثبت در اداره ثبت شرکتها، شناسه ملی شخصیت حقوقی، شماره تلفن و شماره فکس شخصیت حقوقی، شماره همراه مدیر عامل شخصیت حقوقی، نشانی دقیق اقامتگاه و ایمیل شخصیت حقوقی و آخرین آگهی سمت مدیران شخصیت حقوقی می باشد.
درج چنین جزئیاتی می‌تواند نظر قانون‌گذار مبنی بر اینکه مشخصات طرفین باید رافع اشتباه باشد را تامین نماید.

نکته پنجم

ماده ۴۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی در باب داوری، ضمن اینکه فرض تعیین داور بعد از بروز اختلاف را پیش بینی کرده در مورد آن به طور مشخص بیان داشته است که بایستی در هنگام تعیین داور پس از بروز اختلاف، به صورت روشن، موضوع اختلاف که طرفین قصد ارجاع آن اختلاف به داور را دارند نیز به گونه دقیق، تعیین و ابلاغ شود.

نکته ششم

قانون آیین دادرسی مدنی یک قانون شکلی است بنابراین اصولا نسبت به تمام داوری ها و دعاوی داوری که پیش از تصویب این قانون در جریان رسیدگی و انجام بوده است مقررات قانون جدید، قابل اعمال می باشد. مگر آنکه خود قانون به گونه دیگری تصمیم گرفته باشد.

در این مورد، تبصره ماده ۴۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی در باب داوری بیان داشته که توافقات و
قراردادهای داوری که قبل از اجرای قانون آیین دادرسی مدنی جدید منعقد شده باشند تابع مقررات زمان تنظیم خود می باشند نه مقررات داوری آیین دادرسی جدید.

نکته هفتم

رعایت اصل ۱۳۹ قانون اساسی در همه موارد (چه قبل از آیین دادرسی جدید باشد و چه بعد از آن) مورد تأکید قانونگذار در تبصره ماده  ۴۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی جدید نیز قرار گرفته است.

ایران داوری با حضور داوران مجرب و کاردان با ارائه راه حلهای قانونی در جهت حل مشکلات و ابهامات حقوقی شما در خصوص لزوم تعیین موضوع و مدت داوری و مشخصات طرفین و داور آماده ارائه خدمات و پاسخ گویی به سوالات تخصصی حقوقی شما به صورت آنلاین و حضوری می باشد.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده صادق رئیسی‌کیا متخصص در امور داوری، حقوق تجارت، مدیریت حقوقی هولدینگ ها و شرکت های بزرگ، مشاور در قراردادها و دعاوی ناشی از قراردادها
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *