مدت داوری

/ 26 مرداد 1397 / بدون دیدگاه / در یادداشت‌ها / توسط

ایران داوری-مدت داوری

مدت داوری

مدت داوری تابع موافقت نامه داوری می باشد. موافقت نامه داوری درواقع همان توافقی است که طرفین قرارداد تمام یا بعضی از اختلافات خود را به موجب آن به داوری ارجاع داده‌اند. که این توافق ممکن است به صورت شرط ضمن عقد (شرط داوری) یا به صورت یک قرارداد مستقل (قرارداد داوری) محقق شده باشد.

مطابق ماده ۴۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی در هر موردی که داور تعیین می شود باید موضوع و مدت داوری نیز تعیین و به داور ابلاغ گردد.

طرفین قرارداد ممکن است هم زمان با تعیین داور در شرط داوری یا قرارداد داوری ، و حتی قبل از وقوع اختلاف در خصوص مدت داوری توافق نمایند.

به نظر می‌رسد با توجه به اوضاع و احوال و شرایطی که هر موضوع اختلافی ، ممکن است داشته باشد مناسب است طرفین بعد از وقوع اختلاف در خصوص مدتی که لازم است داوری انجام گیرد اتخاذ تصمیم نمایند.

از آنجایی که داوری نهادی توافق محور است لذا طرفین می توانند در صورت لزوم ، مدت داوری که بر آن توافق کرده‌اند را کم یا زیاد کنند به عبارتی مطابق اصول و قواعد داوری حق تمدید مهلت داوری را دارند.

در مقاله زیر به بررسی نکاتی در خصوص مدت داوری می پردازیم:
۱.عدم توافق بر مدت داوری:

در صورتی که طرفین در خصوص مهلت داوری توافقی نکرده باشند، مدت آن سه ماه می باشد.مطابق ماده ۴۸۴ قانون آیین دادرسی مدنی.

۲.ابتدای مدت داوری :

بعد از تعیین داور و اخذ قبولی از وی، ابتدای مدت داوری ، تاریخ ابلاغ موضوع اختلاف و مشخصات طرفین و مشخصات سایر داوران (در صورت تعدد داوران) ، به داور یا داوران می باشد.

۳. پایان مدت داوری:

پایان مدت داوری زمانی است که داور یا داوران رای خود را صادر کرده و مطابق روش مقرر برای ابلاغ رای داور ، جهت ابلاغ آن را تسلیم می نماید.

۴.تمدید مهلت داوری:

امکان تمدید مدت داوری تنها در صورت توافق طرفین ممکن است . حتی در صورت نصب داور توسط دادگاه نیز تمدید مهلت داوری با توافق طرفین صورت می گیرد نه به وسیله دادگاه.

همچنین در موردی که داور توسط دادگاه تعیین شود و طرفین در خصوص مهلت داوری توافق نکرده باشند مدت داوری برای داور همچنان سه ماه می باشد و دادگاه این اختیار را ندارد که مدتی کمتر یا بیشتر از آن مقرر نماید.

۵.ضمانت اجرای عدم رعایت مهلت داوری:

رای داوری که خارج از مهلت داوری صادر می شود باطل بوده و قابلیت اجرایی نخواهد داشت.مطابق قانون یکی از جهات اعتراض به رای داور صدور و تسلیم رای داور پس از انقضای مدت داوری می باشد. ماده ۴۸۹ آیین دادرسی مدنی.

همچنین انقضای مدت داوری و عدم صدور رای توسط داور در مهلت مقرر، از موارد زوال داوری به شمار می رود .

در بطلان رایی که پس از اتمام مهلت داوری صادر و تسلیم شده شکی نداریم و مطابق قانون هر یک از طرفین داوری می توانند از دادگاه، صدور حکم بر بطلان رای را تقاضا نمایند.

ولی در مورد صدور رای در مهلت داوری و تسلیم آن خارج از مهلت نظرات متفاوتی ارائه شده است.

برخی معتقدند که بطلان در این خصوص فقط شامل موردی است که صدور و تسلیم رای ،هر دو خارج از مدت داوری صورت بگیرد. و اگر رای داوری در مهلت داوری صادر شود و بعد از اتمام مهلت داوری تسلیم گردد رای همچنان صحیح و معتبر است.

در مقابل برخی از حقوقدانان معتقدند که تسلیم رای خارج از مهلت به منزله صدور رای خارج از مدت داوری بوده و باطل می باشد.

نظر دوم صحیح تر به نظر می‌رسد زیرا صدور رای به تنهایی دارای اثر خاصی نبوده و رای داور بعد از تسلیم به دادگاه یا طرفین است که اعتبار و تاثیرگذاری خود را نمایان می سازد. در واقع قبل از تسلیم ،طرفین از رای داور آگاهی ندارند. و به عبارتی محکوم له و محکوم علیه معلوم نشده و اختلاف همچنان باقی است.

ایران داوری به عنوان یک مرکز تخصصی داوری با ارائه خدمات حقوقی خود و با حضور مشاوران و داوران مجرب و متخصص، آماده ارائه راهکارهای مفید و قانونی در جهت حل و فصل اختلافات قراردادی شما می باشد.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده مهدی قاسمی مهدی قاسمی عضو گروه موسس مرکز ایران داوری وکیل پایه یک دادگستری عضو موسس گروه حقوقی برهان متخصص داوری و دعاوی ناشی از آن وکیل متخصص دعاوی املاک و اراضی و حقوق مهندسی و ...
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *