اهلیت طرفین برای ارجاع اختلاف به داوری

/ 21 مهر 1397 / بدون دیدگاه / در یادداشت‌ها / توسط

اهلیت طرفین برای ارجاع اختلاف به داوری-ایران داوری

اهلیت طرفین برای ارجاع اختلاف به داوری

اهلیت طرفین برای ارجاع اختلاف به داوری یکی از موضوعاتی است که در موقع ارجاع اختلاف به داوری باید به آن توجه نمود. زیرا  آثار مهمی در رسیدگی و اعتبار رای داور خواهد داشت. در این نوشته به بیان مسائلی در این خصوص می پردازیم.

مرجع داوری نیز همچون مرجع قضایی به عنوان مراجع حل اختلاف ،اهمیت و جایگاه ویژه ای در روابط افراد، حل و فصل اختلافات و در نتیجه برقراری نظم عمومی دارند. لذا طرفین اختلاف در موقع ارجاع اختلافات خود به مراجع فوق مکلف به رعایت اصول و قواعد خاصی بوده و باید شرایط اقامه ی دعوا را نیز داشته باشند.

۱. مفهوم اهلیت چیست :

اهلیت در لغت به معنای صلاحیت و لیاقت برای انجام امری شایستگی و سزاواری است و در اصطلاح حقوقی اهلیت یعنی توانایی قانونی شخص برای دارا شدن یا اجرای حق.

حق مراجعه به مراجع صالح به منظور احقاق حق تضییع شده ، به عبارتی حق طرح دعوا برای هر شخصی در قانون پیش‌بینی شده است اما اقامه ی هر دعوایی مستلزم وجود شرایطی می باشد که شرط اولیه آن داشتن اهلیت می باشد.

۲.آیا اهلیت طرفین برای ارجاع اختلاف به داوری شرط است؟

وجود اهلیت طرفین برای ارجاع اختلاف به داوری نیز شرط است. طرفین داوری باید اهلیت اقامه دعوایی که به داوری ارجاع داده می شود را داشته باشند اگرچه برای اقامه سایر دعاوی اهلیت نداشته باشند.

به عبارتی اهلیتی که برای ارجاع اختلاف به داوری لازم است همان اهلیتی است که برای انجام خود موضوع داوری لازم است که وجود داشته باشد.

به عنوان مثال اگر موضوع اختلاف یک موضوع مالی باشد برای ارجاع اختلاف به داوری شخص باید علاوه بر عاقل و بالغ بودن ،رشید هم باشد و اگر موضوع اختلاف غیر مالی باشد عاقل و بالغ بودن طرف اختلاف ، کافی است.

۳. آیا دعاوی راجع به محجورین از داوری ممنوع هستند؟

باید توجه داشت که دعاوی راجع به محجورین از داوری ممنوع نمی باشند اما خود محجورین نمی توانند نسبت به انعقاد قرارداد داوری یا تعیین داور تصمیمی بگیرند و انجام این امر بر عهده ولی یا قیم ایشان می باشد.

لازم به ذکر است که بند ۲ ماده ۴۸۱ قانون آیین دادرسی مدنی ، حجر یکی از طرفین داوری را موجب زوال داوری تلقی کرده است .

 بنابراین اگر در اثنای رسیدگی داور یکی از طرفین محجور شود ، داوری از بین می رود زیرا داوری یکی از عقود لازمی است که قائم به شخص می باشد.

داوری تابع تشریفات خاص دادرسی در قانون آیین دادرسی مدنی نمی باشد و مبتنی بر توافق طرفین داوری است.

۴. آیا ورشکستگی یکی از طرفین داوری مانع ارجاع اختلاف به داوری است؟

حجر تاجر ورشکسته تنها مربوط به امور مالی می باشد لذا وی از مداخله در امور غیرمالی خود ممنوع نیست.

در خصوص ارجاع اختلافات مالی تاجر ورشکسته به مرجع داوری مدیر تصفیه یا اداره تصفیه انجام این امر را بر عهده می گیرد.

بنابراین ورشکسته می تواند اختلافات غیر مالی اش را بدون نیاز به دخالت مدیر تصفیه یا اداره تصفیه به داوری ارجاع دهد.

ایران داوری به عنوان مرکز تخصصی داوری با حضور مشاوران و داوران مجرب و متخصص در تمام حوزه های حقوقی و رفع ابهامات و سوالات تخصصی شما در ارتباط با مرجع داوری و انتخاب داور ، آماده ارائه خدمات خود می باشد.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده مهدی قاسمی مهدی قاسمی عضو گروه موسس مرکز ایران داوری وکیل پایه یک دادگستری عضو موسس گروه حقوقی برهان متخصص داوری و دعاوی ناشی از آن وکیل متخصص دعاوی املاک و اراضی و حقوق مهندسی و ...
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *