موارد منع انتخاب داور

/ 16 خرداد 1397 / بدون دیدگاه / در رویدادها - قوانین داوری داخلی - یادداشت‌ها / توسط

موارد منع انتخاب داور-ایران داوری

موارد منع انتخاب داور

موارد منع انتخاب داور در قانون آیین دادرسی مدنی صریحاً عنوان شده است. بعضاً مشاهده می گردد که اشخاص حقوقی مدیر حقوقی خود را به عنوان داور مرضی الطرفین در قراردادها تعیین می نمایند .

اخیراً دادنامه ای از یکی از شعب دادگاه تجدید نظر استان تهران صادر شده است که به استناد قاعده منع اتحاد داور مبادرت به ابطال رای داوری نموده است که به نظر واجد ایراد است زیرا طبق ماده ۴۶۶ قانون آیین دادرسی مدنی موارد منع انتخاب داور صریحاً تعیین شده است که شامل اشخاص فاقد اهلیت قانونی و اشخاصی که به موجب حکم قطعی دادگاه و یا در اثر آن از داوری محروم شده اند بوده و سایر موارد منع انتخاب داور مندرج در ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی مدنی صرفاً در جایی است که دادگاه راساً داور را انتخاب می نماید.

بنابراین ملاحظه می نمایید به غیر از موارد فوق الذکر انتخاب داور فاقد هرگونه ایراد و از موارد بطلان رای داوری نمی باشد.

موارد منع انتخاب داور در قانون در دو بخش ممنوعیت مطلق و ممنوعیت نسبی ذکر شده است.

موارد ممنوعیت مطلق

در این موارد ممنوعیت مطلق می باشد یعنی حتی با تراضی طرفین نمیتوانند به داوری انتخاب شوند همچنین ممنوعیت شامل تمامی اختلافات و دعاوی می باشد.که عبارتند از

۱.اشخاصی که اهلیت قانونی ندارند ۲.اشخاصی که به موجب حکم قطعی دادگاه و یا در اثر آن از داوری محروم شده اند. ۳.کلیه قضات و کارمندان اداری شاغل در محاکم قضایی.

موارد ممنوعیت نسبی

در این موارد ممنوعیت نسبی می باشد یعنی شخص تنها در موارد مشخصی نمی تواند داوری کند.همچنین دادگاه با تراضی طرفین می تواند آنها را به عنوان داور انتخاب نماید .

۱. وزرا و نمایندگان مجلس در صورتی که طرف دعوا دولت باشد. ۲. اشخاصی که در دعوا ذی نفع باشند. ۳. اشخاص زیر بیست و پنج سال تمام . ۴. کارمندان دولت در حوزه ی کاریشان و سایر موارد مصرح در قانون.

موارد منع انتخاب داور مطابق قانون بیان گردید همچنین دانستیم انتخاب داور برخلاف قانون و نادیده گرفتن ممنوعیت ها از موجبات بطلان رای داوری می باشد.در نتیجه  به اهمیت تعیین داور پی بردیم.

ایران داوری با حضور داوران مجرب و متخصص مشکل شما در انتخاب داور را حل نموده و در راستای رسیدن به یک داوری منصفانه شما را در حل دعاوی و اختلافات موجود با آسان ترین راه ها یاری می نماید .

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده محمدرضا یوسف بیگی وکیل پایه یک دادگستری عضو موسس مرکز ایران داوری کارشناس ارشد حقوق متخصص در داوری متخصص در دعاوی داوری
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *