رسیدگی در داوری

/ 15 آذر 1397 / بدون دیدگاه / در یادداشت‌ها / توسط

رسیدگی در داوری-ایران داوری

رسیدگی در داوری

رسیدگی در داوری اصولا تحت اداره و تصدی داور، قرار دارد و تشخیص نحوه رسیدگی و مدیریت موضوع نیز به عهده داور می باشد.

دو اصل مهم بر فرایند رسیدگی داور حاکم خواهد بود:

نخست مقررات آمره قانونی و اصول بنیادین دادرسی

دوم مفاد قرارداد طرفین

هرچند بین داوری قضات دادگاه ها و داوران از جهت رعایت یا عدم رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی تفاوت وجود دارد و داوران برابر ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی، در رسیدگی و رای، تابع مقررات آیین دادرسی نیستند، اما این نکته را باید در نظر داشت که اصول بنیادین دادرسی را داوران نیز باید همچون قضات، رعایت کنند.

الزامی نبودن رعایت دادرسی تشریفاتی و رسمی برای داور به معنی نفی لزوم رعایت اصول بنیادین دادرسی از سوی داور نمی باشد.

در هر صورت، داوری نیز قضاوت، تلقی می‌شود و قضاوت صحیح و عادلانه برای آنکه بتواند به معنی واقعی، قاطع دعوا باشد و مقبولیت حقوقی و عمومی پیدا کند اقتضا دارد که از یک فرایند شفاف و دقیق و مبتنی بر اصول حقوقی، پیروی نماید.

بنابراین در جریان رسیدگی در داوری در معاملات و اختلافات ملکی بایستی همچون رسیدگی داوری در سایر دعاوی و اختلافات، اصول بنیادین دادرسی به وسیله داور رعایت گردد.

بند ۲ ماده ۳۷۱ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی ضمن اشاره به اصطلاح «اصول دادرسی» تاکید نموده است که عدم رعایت اصول دادرسی و قواعد آمره و حقوق اصحاب دعوا در صورتی که رای را از اعتبار قانونی بیندازد از موجبات نقض حکم یا قرار صادره بوسیله دادگاه ها خواهد بود. بر همین اساس و برابر تبصره ۱ ماده ۲۰ قانون شورای حل اختلاف :

اصول بنیادین دادرسی و رسیدگی در داوری را می توان به شرح زیر معرفی نمود:

۱- صلاحیت داور در رسیدگی به موضوع

۲- حق دفاع طرفین داوری و فراهم کردن امکان تدارک دفاع برای طرفین داوری بدون تبعیض.

۳- فراهم کردن زمینه حضور طرفین در فرایند و جلسات داوری

۴- رسیدگی به دلایل طرفین داوری.

علاوه بر اصول بنیادین دادرسی که در جریان رسیدگی باید به وسیله داور رعایت گردد و شاید مهمتر از آن، لزوم پیروی داور از اراده طرفین و مفاد قرارداد می باشد.

یکی از ویژگی‌های داوری آن است که داور در رسیدگی، ملزم به پیروی از مفاد قرارداد طرفین می باشد و چه بسا در قرارداد بین طرفین برای رسیدگی در داوری فرایند یا طریق داوری خاص یا شرایط یا محدوده ای، تعیین شده باشد که در این صورت، داور بایستی مفاد قرارداد از این جهت را رعایت کند و نمی تواند بدون توجه به آنها اقدام به رسیدگی داوری کند.

ایران داوری با حضور داوران و مشاوران مجرب و متخصص در موضوعات مربوط به رسیدگی در داوری به صورت آنلاین و حضوری آماده ارائه خدمات داوری می باشد

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده صادق رئیسی‌کیا متخصص در امور داوری، حقوق تجارت، مدیریت حقوقی هولدینگ ها و شرکت های بزرگ، مشاور در قراردادها و دعاوی ناشی از قراردادها
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *