تصحیح و تفسیر و تکمیل رای داور

/ 29 خرداد 1398 / بدون دیدگاه / در یادداشت‌ها / توسط

 

تصحیح و تفسیر و تکمیل رای داور-ایران داوری

تصحیح و تفسیر و تکمیل رای داور

در این نوشتار به بیان نکاتی در خصوص تصحیح و تفسیر و تکمیل رای داور و تفاوتهای میان آنها و به عبارتی شرایط صدور رای تصحیحی و رای تفسیری و رای تکمیلی توسط داور می پردازیم.

تصحیح رای داور

قاعده فراغ دادرسی در رسیدگی داوری نیز حاکم است و در مواقعی که داور رای صادر نمود دیگر حق تغییر ارکان آن را نخواهد داشت.

اما در صورتی که بعد از صدور رای توسط داور احراز شود که در رای مزبور اشتباهی رخ داده و نیاز به اصلاح دارد، صدور رای تصحیحی موضوعیت پیدا می‌کند.

منظور از وجود اشتباه در رای، اشتباهات مادی (سهو قلم) می باشد.

اشتباه در تنظیم و نگارش رای ،از قلم افتادن یا اضافه بودن کلمه ای و یا اشتباه در محاسبه مبالغ یا مواعد از جمله اشتباهات مادی هستند که ممکن است در متن رای اتفاق افتاده باشند. و اشتباهات ماهوی و اساسی را شامل نمی شود.

با استناد به ماده ۴۸۷ قانون آیین دادرسی مدنی و در حدود ماده ۳۰۹ قانون مزبور ،تصحیح رای داور قبل از اتمام مدت داوری راسا با داور است و مستلزم درخواست طرفین داوری نیست ولی در صورت عدم اقدام به اصلاح رای از جانب داور طرفین می توانند تا پایان مهلت ۲۰ روزه اعتراض به رای داور درخواست تصحیح رای را بنمایند.

مرجع این درخواست داور یا داوران صادرکننده رای می باشند نه دادگاه.

داور مکلف است ظرف بیست روز از تاریخ درخواست صدور رای اصلاحی رای را تصحیح و به طرفین ابلاغ کند. (ماده ۴۸۵ قانون آیین دادرسی مدنی.)

و در صورتی که درخواست اجرای رای داوری از دادگاه شده باشد و یا یکی از طرفین درخواست ابطال رای داور را نموده باشند و نیاز به صدور رای تصحیحی توسط دادگاه احراز گردد، دادگاه ابتدا رای مزبور را جهت تصحیح به داور یا داوران صادر کننده  ارسال می نماید.

دادگاه تا انقضای مدت ۲۰ روزه و اتخاذ تصمیم و صدور رای تصحیحی، رسیدگی به درخواست ابطال رای داور را متوقف می نماید.

تفسیر رای داور

در صورت وجود ابهام و اجمال در رای داور مسلماً اجرای رای برای محکوم علیه دشوار می گردد و در برخی موارد اجرای رای عملاً غیر ممکن می شود.

در صورتی که با وجود این شرایط درخواست اجرای رای داوری شود با استناد به ماده ۲۸ قانون اجرای احکام مدنی چنین رای قابل اجرا نیست زیرا موضوع داوری مبهم و نامعین است.

لذا دادگاهی که از آن تقاضای اجرای رای شده ، مکلف است مراتب رفع ابهام را از داور درخواست نماید و بعد از رفع ابهام توسط داور صادرکننده رای در خصوص تقاضای اجرای رای داوری اتخاذ تصمیم خواهد نمود.

تکمیل رای داور

تکمیل رای داوری یا صدور رای تکمیلی توسط داور در مواقعی ضرورت پیدا می‌کند که مشخص شود داور در خصوص بخشی از دعوای طرفین و موضوع داوری اظهار نظر نکرده باشد و اختلاف و دعوا در آن مورد همچنان باقی مانده باشد.

صدور رای تکمیلی ممکن است توسط خود داور و یا به درخواست طرفین صورت بگیرد.

داور مکلف است در رسیدگی داوری به تمامی دلایل و ادعاها و اسناد و مدارک ارائه شده توجه نماید و با در نظر گرفتن تمامی آنها رای صادر کند در غیر این صورت  رای کامل نیست.

به عبارتی در این موارد ،داور باید رای تکمیلی صادر کند تا اجرای آن با مشکل و یا بروز اختلاف جدیدی همراه نباشد.

تفاوت درخواست بطلان رای داور با درخواست تصحیح تفسیر و تکمیل رای :

درخواست بطلان رای داور اعتراض طرفین به اصل رای است در واقع ماهیت و اساس رای مزبور را به دلایل قانونی و موجه باطل و غیرقابل اجرا می دانند. مثلاً در صورت صدور رای خارج از موضوع داوری یا صدور رای توسط داور فاقد صلاحیت.

ولی در درخواست تصحیح تفسیر یا تکمیل رای ، طرفین اصولاً با اساس و ماهیت رای صادره مشکلی ندارند و تنها بر مبنای اوضاع و احوال و شرایط موجود خواهان تصحیح موارد اشتباه، تکمیل موارد ناقص و تفسیر موارد مبهم هستند.

در صورت عدم تصحیح، تفسیر یا تکمیل رای توسط داور و یا عدم درخواست طرفین داوری، چنین رایی قابلیت اجرا نداشته و قرار رد درخواست اجرای حکم توسط دادگاه، در مواردی که تقاضای اجرای رای شده است صادر خواهد شد و این قرار قابل اعتراض در دادگاه های تجدیدنظر است.

ایران داوری مرکز تخصصی داوری در ایران است که با حضور داوران مجرب و متخصص در تمامی حوزه های حقوقی و موضوعات داوری آماده ارائه خدمات داوری می باشد.

با انتخاب داور واجد شرایط و مورد اعتماد به آسانی می توان از بروز چنین مشکلاتی در صدور رای و اجرای آن جلوگیری کرد.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده مهدی قاسمی مهدی قاسمی عضو گروه موسس مرکز ایران داوری وکیل پایه یک دادگستری عضو موسس گروه حقوقی برهان متخصص داوری و دعاوی ناشی از آن وکیل متخصص دعاوی املاک و اراضی و حقوق مهندسی و ...
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *