جایگزینی داور

/ 30 مهر 1397 / بدون دیدگاه / در یادداشت‌ها / توسط

جایگزینی داور-ایران داوری

جایگزینی داور

جایگزینی داور یکی از موضوعاتی است که در موارد خاص یعنی عزل ، فوت ،حجر و یا استعفای داور ،میان طرفین داوری مطرح می‌شود. در این نوشته به بررسی این موضوع می پردازیم.

بخش اول :جایگزینی داور بعد از عزل

در مواردی که طرفین ، مرجع داوری را جهت حل و فصل اختلافات خود انتخاب کرده اند ممکن است به هر دلیلی از اقدامات داور مزبور رضایت نداشته و توافق بر عزل داور نمایند.

در این صورت برای ادامه داشتن فرآیند داوری باید داور یا داوران جدیدی را انتخاب نمایند . لازم به ذکر است که داور مزبور توسط یک طرف قابل عزل نمی باشد هرچند که » داور اختصاصی « باشد.

بخش دوم: جایگزینی داور بعد از فوت یا حجر یا استعفای داور

۱. اگر داوری مقید باشد

اگر داور مزبور در موافقتنامه داوری ، مقید تعیین شده باشد با فوت یا حجر و یا استعفای داور ، داوری منتفی است و دیگر نوبت به جایگزینی داور نمی رسد . البته طرفین در چنین مواقعی می توانند با توافق یکدیگر داور دیگری تعیین کنند.

۲.اگر داوری مطلق باشد

اگر داور مزبور ، مقید تعیین نشده باشد در اینصورت در خصوص فوت یا حجر یا استعفای داور اختصاصی، طرف داوری باید جایگزین او را معرفی کند .

در خصوص فوت یا حجر یا استعفای داور مشترک طرفین داوری باید با توافق یکدیگر جایگزین داور را تعیین کنند در صورت عدم نصب داور توسط طرفین، امر جایگزینی داور ، با دادگاه خواهد بود.

بخش سوم: جایگزینی داور در هیئت داوری

در مورد فوت یا حجر یا استعفای یکی از اعضای هیئت داوری تا تعیین داور جایگزین توسط طرفین داوری ، رسیدگی به وسیله سایر داوران ادامه می یابد و حتی مجاز به صدور رای می باشند .

مگر اینکه مباشرت داوران در صدور رای از جانب طرفین شرط شده باشد و یا بین اعضای هیئت داوری اختلاف پیش آید و اتخاذ تصمیم با نظر اکثریت ممکن نشود.

در موردی که اختلاف از طرف دادگاه به هیئت داوری ارجاع شده باشد اگر یکی از داوران فوت کند یا استعفا دهد و یا از دادن رای امتناع کند، داوری ادامه می یابد. واگر اختلافی میان داوران به وجود بیاید و امکان صدور رای وجود نداشته باشد دادگاه ظرف مدت ۱۰ روز داور دیگری را به قید قرعه انتخاب خواهد کرد .

همچنین طرفین داوری می توانند قبل از انتخاب داور توسط دادگاه با توافق یکدیگر داور دیگری معرفی کنند. در این مورد مدت داوری از تاریخ قبول داور جدید شروع می شود.

در موقع بروز چنین مواردی توصیه می شود جهت رفع سوالات و ابهامات خود در زمینه داوری و جایگزینی داور در موارد فوق از داوران و مشاوران متخصص ایران داوری بهره مند شوید.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده مهدی قاسمی مهدی قاسمی عضو گروه موسس مرکز ایران داوری وکیل پایه یک دادگستری عضو موسس گروه حقوقی برهان متخصص داوری و دعاوی ناشی از آن وکیل متخصص دعاوی املاک و اراضی و حقوق مهندسی و ...
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *