داوری نهاد مدرن حل اختلاف

/ 17 اردیبهشت 1396 / بدون دیدگاه / در یادداشت‌ها / توسط

داوری نهاد مدرن حل اختلاف

داوری نهاد مدرن حل اختلاف است . داور، یکی از نام های خداوند متعال و داوری، به معنی قضاوت، یکی از شیوه های مردمی و مدبرانه رسیدگی به دعاوی و اختلافات است. داوری نهاد مدرن حل اختلاف و نهادی شناخته شده، کارآمد و موثر برای حل اختلافات و منازعات می باشد.

هر چه مردم و فرهیختگان و فعالان اقتصادی یک کشور، در رفع تعارض و حل اختلاف بین خود، دارای توانایی و تدبیر باشند و بتوانند با مشکلات و اختلافات بین خود، مواجهه عاقلانه داشته باشند منزلت و جایگاه نهاد داوری، افزون تر خواهد شد.

با بهره گیری از شیوه ی داوری، مردم قادرند با بهره گیری از ظرفیت متخصصین و خبرگان اجتماع، بدون توسل به نهادهای رسمی قضایی، تعارضات و اختلافات خود را بدون آنکه خدشه عمده به روابط کاری و دوستانه شان وارد آید حل و فصل نمایند و به همین لحاظ، داوری را یکی از نهادهای مدرن و مترقی حل اختلاف می نامیم.

در کشور ما نیز با توجه به وجود انبوهی از دانش آموختگان حقوق و روند رو به تکامل قوانین و مقررات داوری، طی سال های اخیر به شیوه ی داوری و نهاد های داوری، توجه بیشتری شده است.

از جمله ویژگی و مزیت های داوری نسبت به قضاوت و شیوه های رسمی رسیدگی :

می توان به موارد زیر، اشاره نمود:

۱- سرعت در رسیدگی نسبت به رسیدگی کند در نظام قضایی

۲- رسیدگی تخصصی نسبت به رسیدگی عمومی در نظام قضایی

۳- رسیدگی کم هزینه نسبت به رسیدگی پر هزینه در نظام قضایی

۴- رسیدگی عادلانه تر نسبت به رسیدگی در نظام قضایی با توجه به اینکه داور، غالبا به صورت اختیاری، انتخاب می شود

۵- شفافیت بیشتر در رسیدگی به اختلاف با توجه به اینکه طرفین، امکان انتخاب شیوه ی رسیدگی داور و کسب اطلاع دقیق از مراحل و فرایند رسیدگی داور را دارند.

۶- دسترسی آسان به داور نسبت به دسترسی بسیار کم به قاضی

ایران داوری ، که از مدیران مجرب حقوقی، وکلای متخصص، کارشناسان، اساتید و نویسندگان حقوقی، تشکیل شده در تلاش است تا آگاهی، روشنی، امکان انتخاب بهتر و دسترسی آسان به گزینه های برتر را فرا روی کسانی قرار دهد که قصد انتخاب داور دارند یا به عنوان داور انتخاب شده اند یا تصمیم دارند اختلافات و دعاوی خود را به داوری ارجاع دهند.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده صادق رئیسی‌کیا متخصص در امور داوری، حقوق تجارت، مدیریت حقوقی هولدینگ ها و شرکت های بزرگ، مشاور در قراردادها و دعاوی ناشی از قراردادها
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *