داوری در دعاوی و اختلافات ناشی از روابط استیجاری

/ 11 دی 1397 / بدون دیدگاه / در یادداشت‌ها / توسط

داوری در دعاوی و اختلافات ناشی از روابط استیجاری-ایران داوری

داوری در دعاوی و اختلافات ناشی از روابط استیجاری

داوری در دعاوی و اختلافات ناشی از روابط استیجاری ،با توجه به این که یکی از فراوان ترین و پرکاربردترین معاملات جاری در کشور قراردادهای اجاره هستند که بین موجر و مستاجر،منعقد می گردند،حائز اهمیت است لذا در این نوشتار به بررسی این موضوع می پردازم.

رعایت این نکات کاربردی را به طرفین معامله و به مشاوران املاک و داوران و موسسات داوری توصیه می کنم.

بایسته های داوری در دعاوی و اختلافات استیجاری

بخشی از بایسته های داوری در دعاوی و اختلافات استیجاری به شرح زیر می باشد:

۱- داوری پذیر بودن قراردادهای اجاره و روابط استیجاری.

یعنی بطور کلی می توان اختلافات بین موجر و مستاجر و دعاوی مربوط به روابط استیجاری را بجای آنکه در دادگاه مطرح نمود به داوری ارجاع کرد.

۲-درج شرط داوری در قراردادهای اجاره

چند سالی است که اتحادیه های املاک در نمونه قرارداد های اجاره اقدام به درج شرط داوری برای حل اختلافات موجر و مستاجر می کنند. البته صرف درج شرط داوری در قرارداد اجاره کارگشا نخواهد بود.

برای اینکه موجر و مستاجر درگیر پروسه طولانی و پر هزینه انتخاب داور از طریق دادگاه نشوند و اعتبار داوری نزد مردم مخدوش نشود، مشاوران املاک باید بر انتخاب و ذکر نام و مشخصات داور یا موسسه داوری و اخذ قبولی داور نیز اقدام نمایند.

۳- موضوع درخواست در رسیدگی داوری

معمولا در روابط استیجاری، صدور رای داوری مبنی بر محکومیت مستاجر به تخلیه مورد اجاره و اجور معوقه و اجرت المثل ایام تصرف و خسارات وارده به ملک و تسویه قبوض آب و برق و انشعابات و محکومیت موجر به استرداد مبلغ ودیعه و خسارت تاخیر تادیه آن، خسارات دادرسی و…مورد درخواست رسیدگی قرار می گیرند.

۴- دقت شود که شرط داوری مندرج در قراردادهای اجاره بایستی برای ارجاع اختلاف به داوری، قطعی و منجز و صحیح باشد.

۵- دقت شود که ترتیبات انجام یافته برای انتخاب داور، تشکیل هیات داوری، تشکیل جلسه داوری، ابلاغ اوراق داوری و… منطبق با مقررات داوری در قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی و قواعد داوری مربوطه باشد.

۶- توجه به قوانین و مقررات حاکم بر داوری در روابط استیجاری

از جمله، قانون مدنی در باب اجاره، قانون روابط موجر و مستاجر، قرارداد اجاره فیمابین طرفین، قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی انقلاب در امور مدنی.

۷- به شناخت و تعیین مقر داوری ، توجه شود.

۸- توجه به مستندات خاص و معمول در دعاوی استیجاری

از جمله روی و پشت قراردادهای اجاره، رسیدهای بانکی و اینترنتی، واریز مبلغ ودیعه و اجاره بها و قبوض، اظهارنامه های ابلاغی طرفین، تامین دلیل و…در جریان رسیدگی داوری.

۹- باید دقت شود فردی که به عنوان داور انتخاب می شود دارای ممنوعیت یا محرومیت از داوری نباشد و به ویژه دارای موارد رد و جرح داور نیز نباشد.

۱۰- داور یا هیات داوران یا موسسات داوری باید به این مطلب توجه ویژه داشته باشند

که رسیدگی فوری و سریع به دعاوی و اختلافات موجر و مستاجر جزو عناصر و الزامات عملی داوری در دعاوی و اختلافات استیجاری است. هر چند یکی از ارزش ها و مزیت های داوری نیز سرعت در رسیدگی می باشد با این وجود در روابط استیجاری همانطور که از قانون موجر و مستاجر بر می آید سرعت در حل اختلاف بطور خاص تر باید مورد توجه داور باشد.

توصیه می شود جهت انتخاب داوری متخصص در داوری در دعاوی و اختلافات ناشی از روابط استیجاری و تسریع در روند رسیدگی داوری، از مشاوران و داوران با تجربه و کاردان ما در ایران داوری بهره مند شوید.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده صادق رئیسی‌کیا متخصص در امور داوری، حقوق تجارت، مدیریت حقوقی هولدینگ ها و شرکت های بزرگ، مشاور در قراردادها و دعاوی ناشی از قراردادها
مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *